יוסופ איסמעיל (35) נשלח למחנה "חינוך מחדש" בשל ביקור "במדינות רגישות", שם קוד למדינות שבהן יש אוכלוסייה מוסלמית גדולה. טג'יגול טאהיר (60) נכלאה בשל "הטפה בלתי חוקית" אחרי שבנה נשלח למאסר של עשר שנים על עבירות טרור מאחר שהרשויות האשימו אותו כי הוא "בעל נטיות דתיות מוצקות" מאחר שאינו מעשן או שותה אלכוהול.

איסמעיל וטאהיר הם רק שניים מבין אלפי מוסלמים אויגורים מחבל שינג'יאנג שבמערב סין שפרטיהם נחשפו היום בבי-בי-סי ובכלי תקשורת נוספים מתוך מסמכים שנלקחו מתוך המחשבים של משטרת שינג'יאנג ואשר מספקים מבט מעמיק למדיניות האכזרית שמפעילות הרשויות הסיניות בטיעון של מאבק בטרור ובקיצוניות הדתית.

לפי הבי-בי-סי, גורם אלמוני טען כי הוא הצליח לפרוץ למחשבים של המשטרה בשני מחוזות בשינג'יאנג ולהוריד מאות אלפי קבצים ולפענח אותם. הוא העביר אותם לד"ר אדריאן זנץ, חוקר שמתמחה בדיכוי של האויגורים, והוא שיתף את הבי-בי-סי במסמכים. בחודשים האחרונים, פעלו תחקירני רשת השידור הבריטית, יחד עם תחקירנים מכלי תקשורת נוספים ברחבי העולם, לאמת את הקבצים והיום הם התפרסמו תחת הכותרת של "תיקי משטרת שינג'יאנג".

הקבצים, שמתוארכים עד סוף שנת 2018, כוללים צילומים של אלפי תושבים שתועדו בתחנות המשטרה כשמאחוריהם שוטרים עם אלות מוכנות לשימוש, צילומים נדירים מתוך מתקני הכליאה, מאות גיליונים נתונים עם פרטיהם של העצורים, נאומים של בכירים במשטר הקומוניסטי ומדריכים עבור אנשי המשטרה. המידע העצום הראה כי המשטר יישם את "החינוך מחדש" במחנות מיוחדים לצד מתקני המעצר הרגילים.

המידע העצום מלמד כיצד הרשויות פעלו לדכא כל סימן שלטענתן העיד על קיצוניות אסלאמית, ללא קשר מתי התבצע "הפשע" לכאורה. טורסון קאדיר (58) נעצר בשל הטפה ולימוד של כתבי קודש אסלאמיים בשנות השמונים ובשל "גידול זקן תחת השפעה של קיצוניות דתית". הוא נשלח למאסר של 16 שנה ו-11 חודשים ובצילומים הוא הופיע עם זקן ולאחר שהזקן גולח. אדם אחר נכלא לעשר שנים ב-2017 בגלל "שלמד כתבי קודש אסלאמיים עם סבתו" במשך ימים ספורים בלבד, שבע שנים קודם לכן.

 הצילומים הראו כי גם משפחות שלמות נלקחו לתחנות המשטרה. טורסון ממטלימין ורעייתו אשיגול נשלחו למתקן כליאה בשנת 2018 אחרי שהרשויות קבעו כי הם "האזינו להקלטה של הרצאה בלתי חוקית" בטלפון נייד של אדם אחר שש שנים קודם לכן. יחד עמם הגיעו לתחנה גם ילדיהם - רוזיגול (10) ואיישם (6) - אולם לא נמסר מה עלה בגורלם וההערכה היא שהם הועברו לבתי ספר של המדינה בשינג'יאנג.

הודעה משטרתית על מעצר (צילום: REUTERS/Thomas Peter)
הודעה משטרתית על מעצר (צילום: REUTERS/Thomas Peter)

מתקנים ל"חינוך מחדש"

 אחד המסמכים המרכזיים בהדלפה הוא נאום סודי ממאי 2017 של צ'ן קוואנגו, ששימש ראש המפלגה הקומוניסטית בשינג'יאנג מ-2016 ועד השנה שעברה ומשמש חבר בפוליטביורו של המפלגה. הוא תיאר כיצד מאה אלף שוטרים וחיילים מעורבים במרדף אחרי חשודים והורה לשוטרים "לירות כדי להרוג" בכל מי שינסה לברוח. הוא גם הבהיר כי השוטרים "חייבים לירות למוות בכל הטרוריסטים" במקרה של תקרית ביטחונית וביסס זאת על דבריו של הנשיא שי ג'ינפינג כי "אסור להפגין שום טיפת רחמים" מול אויבי המדינה.

לפי אחד המדריכים לשוטרים, כאשר יש אזעקה במתקן כליאה, חובה לסגור את כל הדרכים אליו ואת כל הבניינים. למקום נשלחת "קבוצת תקיפה חמושה" ואם העצורים לא מצייתים להוראות, השוטרים "יכולים לירות יריית אזהרה" ולאחר מכן לירות ישירות לעבר העצורים. בצילומים גם נראו שוטרים חמושים ברובים ובאלות מתרגלים השתלטות על עצורים.

הבי-בי-סי גם השתמש במסמכים כדי להרכיב תמונה של אחד המתקנים ל"חינוך מחדש" - מחנה שופו ליד העיר קשגאר. מהמידע עולה כי היו בו 3,722 "סטודנטים" שעליהם שמרו 366 שוטרים שהיו מוצבים בשער ועל כל אחד מהבניינים המרכזיים, וחלקם היו חמושים ברובים. בכל מגדל שמירה היו שני שוטרים עם רובי צלפים ומכונות ירייה. החצרות שאליהם יצאו העצורים היו מוקפות בגדרות תיל ובכל חצר היו שבעה שוטרים, בהם שניים עם רובים. בזמן "הלימודים", שוטרים עם מגנים, אלות ואזיקים שמרו על העצורים.

בסין טענו במשך שנים שלא מדובר בדיכוי אלא ב"מרכזי חינוך ואימונים שנועדו לסייע לתושבים להילחץ מהקיצוניות". בבי-בי-סי הפנו שאלות לשגרירות הסינית בוושינגטון, אולם התשובה שהתקבלה הייתה: "סוגיות שקשורות לשינג'יאנג קשורות להתמודדות עם טרור אלים, קיצוניות ובדלנות, ואין קשר לזכויות אדם או דת". "האזור נהנה כעת מיציבות חברתית והרמוניה ומהתפתחות כלכלית", נמסר.

שוטרים מפטרלים במחוז שינג'יאנ (צילום: REUTERS/Thomas Peter)
שוטרים מפטרלים במחוז שינג'יאנ (צילום: REUTERS/Thomas Peter)

שרת החוץ הבריטית, ליז טראס, הביעה זעזוע מהמידע שפורסם. "ראיות חדשות מראות את ההיקף היוצא מן הכלל של הפגיעה הסינית במוסלמים האויגורים ובמיעוטים אתניים אחרים, כולל עבודת כפייה, הגבלות חמורות על חופש הדת, הפרדת הורים מילדיהם, פיקוח על ילודה ומעצרים המוניים", אמרה. "בריטניה ושותפותיה הבינלאומיות יוצאות נגד הרדיפה הסינית נגד האויגורים ומיעוטים אחרים. אנחנו מחויבים לדרוש דין וחשבון מסין".

הפרסום היום הגיע על רקע ביקורה היום בשינג'יאנג של נציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, במסגרת משימה לבחון את העובדות בשטח, כאשר החשש הוא שהשלטון הסיני יגביל את יכולתה של בכירת האו"ם לגלות את העובדות. טראס ציינה כי אם בצ'לט לא תקבל גישה מלאה וללא הפרעה, הביקור "רק יאיר את הניסיונות של סין להסתיר את האמת לגבי פעולותיה בשינג'יאנג".