בצל המו"מ התקוע על הסכם הגרעין: איראן השיגה גישה לדוחות סודיים של הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) לפני כמעט 20 שנה, והשתמשה בהם כדי להסתיר את פיתוח תוכנית הגרעין שלה ולהתחמק מבדיקות גרעיניות, כך דווח היום (רביעי) בוול סטריט ג'ורנל. זמן קצר לאחר הפרסום מסר ראש הממשלה נפתלי בנט: "חשיפת תכנית ההונאה היא קריאת השכמה לעולם".

לפי הדיווח, איראן השיגה גישה לדוחות סודיים של סוכנות האטום של האו"ם לפני כמעט שני עשורים והפיצה את המסמכים בקרב בכירים, שהכינו בעזרתם כתבות כיסוי וזייפו תיעוד כדי להסתיר חשודים בעבודות עבר על נשק גרעיני, כך על פי גורמי מודיעין במזרח התיכון ומסמכים שנבדקו על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

המסמכים של סבא"א והרשומות האיראניות הנלוות בשפה הפרסית חושפים כמה מהטקטיקות שבהן השתמשה טהראן עם הסוכנות, שעליה מוטלת המשימה לפקח על עמידה בהסכמי אי-הפצת גרעין והסכם הגרעין של 2015 מאוחר יותר.

ארה"ב וסבא"א אמרו במשך שנים שאיראן לא הצליחה לענות על שאלות על עבודתה הגרעינית בעבר במשחק חתול ועכבר שנמשך עד היום ומסבך כעת את תחיית הסכם הגרעין, שהסיר את רוב הסנקציות הבינלאומיות על איראן בתמורה להגבלות על פעילותה הגרעינית של איראן.

גורמי מודיעין במזרח התיכון אמרו כי המסמכים של סבא"א, שסומנו חסויים על ידי הסוכנות, והרישומים האיראניים הופצו בין 2004 ל-2006 בקרב בכירי הצבא, הממשל ותוכנית הגרעין האיראנית. הסוכנות חקרה מידע המצביע על כך שאיראן עבדה על נשק גרעיני.

העובדה שהמסמכים הרגישים הגיעי לידי איראן "מייצגת הפרה חמורה של ביטחון הפנים של סבא"א", אמר דייוויד אולברייט, נשיא המכון למדע וביטחון בינלאומי ומפקח נשק לשעבר של האו"ם. "איראן יכולה לעצב תשובות שיודו במה שסבא"א כבר יודעת, לתת מידע שהיא כנראה תגלה בעצמה, ובמקביל להסתיר טוב יותר את מה שסבא"א עדיין לא יודעת שאיראן רוצה לשמור על זה".

המסמכים שהגיעו לידי איראן היו בין יותר מ-100,000 מסמכים ותיקים שנתפסו על ידי המודיעין הישראלי בינואר 2018 מארכיון הגרעין בטהרן. חלק מהמסמכים כוללים הערות בכתב יד בפרסית על מסמכי סבא"א וקבצים מצורפים עם פרשנות איראנית. בכמה מהמסמכים שנבדקו פקידים איראנים דיווחו על "שיטות מודיעין" להשגת דוחות סבא"א.

ישראל העבירה את ארכיון הגרעין לידי קהילת המודיעין האמריקאית, כך לפי גורמים שמכירים את הנושא, וניתנה גישה חלקית למומחים בלתי תלויים, כולל ממרכז בלפר באוניברסיטת הרווארד. מרכז בלפר הגיע למסקנה באפריל 2019 שהארכיון הראה שהעבודה הגרעינית של איראן התקדמה יותר ממה שהובן קודם לכן.

הוול סטריט ג'ורנל סקר מסמכים מהארכיון שלא נחשפו בפומבי. בפתק פרסי אחד בכתב יד שצורף לרשומה תאגידית איראנית, פקיד איראני בכיר לחץ על מוחסן פחריזאדה, הנחשב באופן נרחב כאבי תוכנית הנשק הגרעיני של המדינה, להמציא "תרחיש" שיסביר לסבא"א מדוע רשומות רישום תאגידים. הוחלף לחברה אזרחית שאיראן טענה שעבדה על מכרה אורניום איראני.

על פי גורמים רשמיים במודיעין של המזרח התיכון, השינוי אפשר לאיראן לומר לסבא"א שהעבודה על מכרה האורניום, לפני מאי 2003, נעשתה על ידי קימיה מעדן עבור הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, תוך תמיכה בקביעתה של איראן שהמכרה הוא אזרחי ונפרד מכל עבודה גרעינית צבאית. 

עוד דווח כי פקיד לשעבר בממשל ג'ורג' וו. בוש שעבד בנושאי איראן אמר כי גורמים בוושינגטון חשדו זמן רב שטהרן ביקשה גישה למסמכי סבא"א באותה עת, אך מעולם לא הייתה הוכחה. "היה חשש מהותי שאיראן תחדור לסבא"א ותשתמש בחומר שרכשה כדי לכוון לא נכון את הבדיקות ולהסתיר את הפרותיה של הסכם ההגנה", אמר הגורם.

סבא"א סירבה להגיב על המסמכים הסודיים ולא הגיבה לשאלות בנוגע לטיפול באבטחה. גורמים איראנים לא הגיבו לבקשות לתגובה.

ראש הממשלה בנט: "חשיפת תכנית ההונאה היא קריאת השכמה לעולם"

בתגובה לפרסום, ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב ומסר: "חשיפת תכנית ההונאה של איראן נגד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שתוכננה על בסיס מסמכים שאיראן גנבה ממנה, היא קריאת השכמה לעולם. זו הוכחה נוספת לניסיונות האיראניים להתקדם להשגת נשק גרעיני. המדיניות השיטתית של רמאות, גניבה והעלמת ראיות מצד איראן כנגד סבא"א, הפכה היום לעובדה מוגמרת לעיניי הקהילה הבינלאומית". 

"סבא"א היא גוף מקצועי המשמש כ"שומר הסף" הבינלאומי בתחום הנשק הגרעיני. אני מברך על התעקשותו של מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, שלא לסגור את התיקים הפתוחים עד היום – שכן היתה לכך סיבה מוצדקת. מלבד ההונאה, המסמכים מעידים על פעילות גרעינית אסורה ומתמשכת, המציפה סוגיות חדשות אשר דורשות חקירה. נוכח הדברים, הגיע הזמן שמועצת הנגידים של סבא"א תצא במסר ברור לאיראן - עד כאן", סיכם בנט.