השלטון האוקראיני מזהיר כי כוחות הצבא ניצבים בפני "שלב קשה של מאבק" מול הצבא הרוסי במערכה בדונבאס, וזאת בשל העיכובים במשלוחים של אמצעי הלחימה הכבדים ממדינות המערב. בימים האחרונים, לאחר שהשלימו את ההשתלטות על העיר מריופול, הגבירו הרוסים את ההתקפות על היישובים ועל האזורים שבשליטת האוקראינים, ובקייב הביעו חשש כי הפעם הלוחמים יתקשו להחזיק מעמד. "אנחנו בשלב קשה וארוך מאוד של המאבק", אמרה אתמול סגנית שר ההגנה האנה מיילאר. "אנחנו נספוג אבידות, ללא ספק".

אולכסיי ארסטוביץ', מהיועצים הבכירים בארמון הנשיאות, הבהיר: "אנחנו במצב קשה, והמצב הזה רק יחריף". הוא התריע כי כמויות משמעותיות של נשק מערבי כבד יגיעו רק בתוך חודש וחצי, אולם עד אז יש חשש שהרוסים ישלימו את הכיתור, והלוחמים האוקראינים ייאלצו לעזוב את עמדותיהם. "לצבא הרוסי יש הצלחה טקטית, ויש סכנה שזה יהפוך להצלחה מבצעית", אמר.

נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)

עם זאת, הוא הדגיש כי הצבא האוקראיני עדיין מוכן ללחימה, גם מול העיכובים מצד בעלות הברית במערב. "אנחנו נילחם כל עוד נוכל להילחם, עד החייל האחרון, כדי לשחרר את השטח שלנו", הצהיר ארסטוביץ', ששב על העמדה הרשמית שאוקראינה לא תוותר על אף אחד מהשטחים שנמצאים תחת שליטה רוסית.

בתוך כך, פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה הודיעה שכל משפחה של הרוג יהודי במלחמה תקבל מלגת קיום חודשית קבועה בסך 12 אלף גריבנה (כ־1,370 שקל) למשך שנה, בנוסף לסלי מזון ולעוד סיוע. סכום זה מקביל לגובהה של משכורת חודשית ממוצעת במדינה. יהודים המתגוררים בעיר דניפרו הודיעו כי יאמרו קדיש במניין במשך שנה לעילוי נשמת ההרוגים. לפי ההערכות, עד כה קיפחו את חייהם במלחמה כ־15 יהודים אוקראינים.