נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, קיבל באפריל טיפול בשל סרטן מתקדם – כך דווח היום (חמישי) הניוזוויק בהתבסס על שיחות עם שלושה בכירים בקהיליית המודיעין האמריקאית שקראו דוח מסווג חדש על מצב בריאותו של פוטין. לפי הדיווח, פוטין גם ניצל מניסיון התנקשות במרץ האחרון.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

אנשי המודיעין הבכירים – אחד ממשרד מנהלת קהיליית המודיעין, השני הוא קצין בכיר לשעבר בחיל האוויר והשלישי הוא מסוכנות המודיעין של משרד ההגנה – ציינו כי הבידוד שבו נמצא פוטין מקשה לקבוע בוודאות מה מצב בריאותו הנוכחי, אולם הדוח המקיף הרביעי שחובר בסוף החודש שעבר מזהה בעיות רפואיות.

נקודת המוצא של הדוח, כך לפי הדיווח, הייתה הפגישה של פוטין עם עמיתו הצרפתי, עמנואל מקרון, ב-7 בפברואר, כשבועיים לפני הפלישה, כאשר השניים ישבו משני קצותיו של השולחן הענק בקרמלין. "לא היו לחיצות ידיים, לא היה חיבוק חם ושמנו לב לזה", אמר הבכיר במשרד מנהלת קהיליית המודיעין, שציין כי גם אנשי המודיעין הצרפתי הגיעו למסקנות משלהם בעקבות המפגש.

 

מקרון ופוטין יושבים בריחוק (צילום: רויטרס)
מקרון ופוטין יושבים בריחוק (צילום: רויטרס)

הפגישה של פוטין עם שר ההגנה שלו, סרגיי שויגו, ב-21 באפריל התקיימה ליד שולחן קטן יותר, וזאת אחרי שהנשיא הרוסי לא נראה במשך מספר שבועות. בפגישה, תועד פוטין כשהוא מתנועע בכיסא ואוחז בשולחן עם ידו הימנית. חלק מההערכות היו שפוטין סובל מפרקינסון ואחרים העריכו כי רק מיישם אימונים מימי הקג"ב לגבי צורת הישיבה. אולם מומחים בקהילת הביון, שחלקם בעלי הכשרה רפואית, הובילו למסקנה שפוטין ככל הנראה גוסס. גם בביון הצבאי של אוקראינה העריכו באותם ימים כי פוטין "חולה מאד".

 הדוח גם מאשר את השמועות שסוכל ניסיון להתנקש בחייו של פוטין במרץ האחרון, אולם בדיווח לא נאמר מי עמד מאחוריו. הניוזוויק ציין כי סוכנות הביון האמריקאית ושירותי מודיעין זרים אחרים זיהו סיפורים רבים על חוסר שביעות רצון בדרגים הבכירים של המשרדים לענייני ביטחון ורצון של דיפלומטים לערוק למערב.

הבכיר במשרד המנהלת ציין כי "פוטין חולה או גוסס זה דבר טוב לעולם, לא רק בשביל עתידה של רוסיה או סיום המלחמה באוקראינה, אלא גם כדי שייעלם איום של מלחמה גרעינית מצד אדם מטורף". "לפוטין מוחלש – בוודאי מנהיג בירידה שאינו בשיא כוחו – יש פחות השפעה על יועציו והכפופים לו, אם הוא למשל יורה על שימוש בנשק גרעיני", הדגיש.

השבוע דחה שר החוץ, סרגיי לברוב, את הפרסומים על מצב בריאותו של פוטין, אולם הגורם הבכיר הסביר כי "ההתעקשות של לברוב שהכל רגיל היא כמו הצהרת נאמנות לפוטין כמו שהיא סוג של אבחנה שצריך להקשיב לה", סיכם.