איראן הגיבה היום (שישי) על ביקור הפתע של מנכ"ל סבא"א בישראל באיום חריף על המעצמות החברות בסוכנות הגרעין הבינלאומית וטענה כי מדובר בפעולה שעומדת בסתירה לנייטרליות של הסוכנות. בנוסף, טהרן נשבעה להראות "תגובה מיידית" לכל מהלך נגדה מצד ארה"ב ומדינות אירופה בסבא"א. 

"כל פעולה פוליטית של ארה"ב והמעצמות בסבא"א תתקבל בתגובה מידתית, יעילה ומיידית מצד איראן", צוטט שר החוץ האיראני, חוסיין אמירבדולהיאן, בתקשורת הממלכתית באיראן. אמיראבדוללהיאן אמר גם כי ביקורו של ראש סבא"א בישראל, האויב המושבע של איראן, עומד בסתירה לחוסר משוא פנים של הסוכנות.

בהמשך, אמר כי איראן תגיב "בצורה חזקה והולמת" לכל "פעולה לא בונה" בישיבת מועצת הנגידים הקרובה של סבא"א. זאת, בצל הדיווחים לפיהם ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה דוחפות לקבל החלטה בישיבה הקרובה בסבא"א לנזוף באיראן על אי מתן מענה לשאלות ארוכות על עקבות אורניום באתרים לא מוכרזים. 

בנט חשף מסמכים מארכיון הגרעין האיראני: "מחזיק בידיי הוכחה לשקרים של איראן" (צילום: עומר מירון, לע"מ)

כאמור, האיום האיראני מגיע לאחר שראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש עם מנכ"ל סבא"א ד"ר רפאל גרוסי, אשר הגיע לביקור בזק בישראל. בפגישתם, הדגיש ראש הממשלה את עומק הסכנה של המשך ההתקדמות האיראנית בהשגת נשק גרעיני, תוך הטעיית הקהילה הבינלאומית על ידי שימוש במידע כוזב ושקרים.

עוד הדגיש בנט את תמיכת ישראל בכך שסבא"א תממש את המנדט שלה מול איראן באופן מקצועי, בלתי תלוי ועצמאי, ואת החשיבות בכך שמועצת הנגידים של הסוכנות תעביר לאיראן מסר חד וברור בהחלטתה הקרובה. הוא מסר כי ישראל מעדיפה את המסלול הדיפלומטי על מנת לשלול מאיראן כל אפשרות לפתח נשק גרעיני, אך יחד עם זאת שומרת את הזכות להגנה עצמית ולפעולה נגד איראן כדי לבלום את תוכניתה הגרעינית, אם הקהילה הבינלאומית תיכשל בכך בפרק הזמן הרלוונטי.