הערפל סביב פרשת מותו של המומחה איראני בתחום הטילים, תעופה וחלל, ד"ר איוב אנתזארי, טרם התפזר אולם היום (שבת), העיתון הכווייתי אל-קבאס דיווח מפי מקורות איראניים כי אנתזארי הוזמן לארוחת ערב עם אחד מקרובי משפחתו בעיר יזד לפני מותו.

לפי הדיווח, בשובו מארוחת הערב, הידרדר מצבו הבריאותי והוא הועבר לבית החולים סייד א-שוהדא בעיר. עוד דווח כי המומחה האיראני סבל מדימום פנימי חמור ומת שעתיים לאחר פינויו, חרף מאמצי הרופאים להציל את חייו.  על פי העיתון הכוויתי, אנתזארי היה אחראי על פרויקטים רבים בתחום המל"טים והטילים הבליסטיים במתחם צבאי בעיר יזד. אנתזארי היה תואר דוקטור בהנדסת אווירונאוטיקה וחלל מאוניברסיטת שריף לטכנולוגיה בטהרן.

במקביל לכך, כלי תקשורת באיראן דיווחו כי נציגו של האיתוללה ח'אמנאי באזור פרובינציית אספהאן שבמרכז המדינה הותקף בסכין בעת שיצא מתפילת יום השישי. על פי הדיווח הוא נפצע באורח קל. 

בכירים במערכת הביטחון: ישראל לא עומדת מאחורי חיסול הקצין האיראני שלשום

בתוך כך, בכירים במערכת הביטחון אמרו מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל לא עומדת מאחורי חיסולו של של בכיר ביחידה 840 האיראנית, עלי איסמעליזאדה. כזכור, דבר מותו של הקצין האיראני שדווח לראשונה ביום חמישי האחרונה, ככל הנראה כשבוע לאחר המועד, עורר  דיווחים סותרים לפיהם הוא נפל ממרפסת, התאבד או נהרג. 

מותו של איסמעליזאדה מגיע כשבוע לאחר חיסולו של של בכיר נוסף ביחידה 840, חסן סיאד ח'ודאיארי, ועל רקע המתיחות הגואה בין איראן וישראל. שני הקצינים היו בכירים ביחידה הסודית  של משמרות המהפכה, שלדברי גורמים ישראלים מוטלת עליה המשימה לחסל גורמים זרים בחו"ל.

משמרות המהפכה  (צילום: רויטרס)
משמרות המהפכה (צילום: רויטרס)

כאמור, מותו של איסמעליזאדה דווח לראשונה ביום חמישי בערוץ הטלוויזיה הפרסי איראן אינטרנשיונל. על פי הדיווח, שהתבסס על מקורות אנונימיים באיראן, במשמרות המהפכה חשדו כי איסמעליזאדה מרגל למען ישראל ובימו את התאבדותו. כלי תקשורת המזוהים עם כוח קודם טענו כי הוא מת לאחר שנפל ממרפסת ביתו ב"נסיבות חשודות". סוכנות הידיעות תסנים האיראנית דיווחה כי מותו נגרם לאחר נפילה ממרפסת, זאת מאחר ולא היו בה מעקות בטיחות מתאימים. 

בניגוד לנוהל, מטעם משמרות המהפכה טרם פורסמה הודעת תנחומים למשפחות או הודעה בדבר מותו. הלוויתו של איסמעליזאדה התרחשה תחת מעטה של חשאיות בבית קברות נידח במחוז הולדתו, ולא כמקובל בבית הקברות הראשי בטהרן. 

 בכירי שירות הביטחון באיראן זומנו לפגישה בהולה 

כמו כן, כלי תקשורת בכווית דיווח כי לאחר חיסולו של חסן סיאד ח'ודאיארי בטהרן, זימן בנו של ח'אמנאי, המנהל למעשה את משרדו, את בכירי שירות הביטחון לפגישה בהולה בטהרן. על פי הדיווח, במהלך הפגישה הוצע להקים מנגנון אבטחה חדש המתמחה ב"בריגול ופריצה" במסגרת שירותי הביטחון האיראנים.

עוד דווח כי בנו של האיתוללה זעם על החיסולים האחרונים שבוצעו נגד בכירי כוח קודס בלב המדינה וסבר כי קיים שיתוף פעולה סודי בין אנשים במשמרות המהפכה ושירותי ביון זרים. כמו כן, על פי הוראתו מספר בכירים בשירותי הביטחון נאלצו לפרוש, זאת בשל מה שתואר ככשל ביטחוני. בנו של ח'אמנאי נחשב לאחת הדמויות המשפיעות ביותר במשטר האיראני.

עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

ח'אמנאי אמר היום כי "אויבים מעוררים אי שקט באיראן כדי להפיל את איראן. היום, התקווה החשובה ביותר של האויבים לפגוע במדינה שלנו תלויה בהפגנות. ...אבל החישובים של האויבים שגויים כמו רבים מהחישובים הקודמים שלהם". חמינאי טען כי האמריקנים מקבלים עצות מיועצים איראנים "בוגדים" ומקווים לגרום לעימות בין העם למשטר במדינה.