ראש הממשלה נפתלי בנט, התייחס הערב (רביעי) להחלטת מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לגנות את איראן ובירך על ההחלטה. בנט אמר כי "זוהי החלטה משמעותית אשר חושפת את פרצופה האמיתי של איראן". ההצבעה על הגינוי עברה ברוב של 30 תומכים מול שתי מדינות שהתנגדו, רוסיה וסין.

ראש הממשלה מסר בנוסף כי "החלטת מועצת הנגידים קובעת שאיראן אינה משתפת פעולה עם סבא"א ואינה מצייתת להוראותיה ובכך לא מאפשרת לסוכנות למלא את תפקידה החשוב ולפעול נגד פעילויות בתחום הגרעין הצבאי. המדינות הרבות שהצביעו בעד ההחלטה שיתפו פעולה יחד במטרה לבלום ולמנוע את הגעתה של איראן לנשק גרעיני. ההצבעה היום בסבא"א מהווה תמרור אזהרה ברור לאיראן: אם איראן תמשיך בפעולותיה, על המדינות המובילות להביא את הסוגיה האיראנית בחזרה למועצת הביטחון".

רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)
רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)

כמו כן, שר הביטחון בני גנץ הביע גם הוא שביעות רצון סביב ההצבעה. גנץ אמר כי "הגינוי של הסוכנות לאנרגיה אטומית מול ניסיונות ההסתרה של איראן, ביחס לחומרים הגרעינים שנמצאו במקומות שונים ברחבי איראן, הוא צעד חשוב. שוב מתברר שאיראן היא סכנה לעולם כולו, בפיתוח הגרעין שנמשך ובפעולות טרור שהיא מפעילה ברחבי המזרח התיכון ומעבר לו".

מוקדם יותר, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה, כי בכוונת איראן להתקין מפלסים נוספים של צנטריפוגות מסוג IR-6 להעשרת אורניום במפעל התת-קרקעי בנתנז. הצעד מגיע לאחר שמוקדם יותר, שהטלוויזיה הממלכתית ברפובליקה האסלאמית הודיעה כי איראן הסירה שתי מצלמות מעקב של סבא"א ממתקן גרעיני.

בתוך כך, בוושינגטון גינו את הצעדים האיראניים, וקראו לארגון לאנרגיה האטומית של איראן (AEOI) לשתף פעולה עם סבא"א ללא דיחוי. גורם אמריקאי מסר היום בפנים מועצת הנגידים של סבא"א כי "למועצה יש אחריות לנקוט באמצעים מתאימים כדי לחייב את איראן למלא את ההתחייבויות הגרעיניות שלה". הוא הוסיף כי "אנחנו נותנים גיבוי למדינות אירופיות נוספות הקוראות לאיראן למלא בדחיפות את ההתחייבויות. אנו לא רוצים הסלמה עם איראן, אלא להבהיר את הסוגיות הקיימות".

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

במקביל, הטלוויזיה האיראנית ציטטה מקור המקורב לארגון לאנגריה אטומית של איראן, שאמר כי "הארגון יכריז על עמדותיו החדשות וההתפתחויות האחרונות בנוגע להסכם הגרעין". מוקדם יותר, סוכנות הידיעות "תסנים" דיווחה כי ראש הארגון האיראני, מוחמד אסלמי, אמר כי "המסמכים הכלולים בדו"ח של סבא"א הם מהלך פוליטי שמטרתו להמשיך את הלחץ הקיצוני על איראן. לטהרן אין כל פעילות גרעינים או אתרים סודיים".

על אף המסרים מצד הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, גורמים אמריקאים האשימו אמש את איראן בכישלון שני הצדדים בהחייאת הסכם הגרעין משנת 2015, ומסרו כי הדרישות של איראן להסיר את הסנקציות מונעות התקדמות. "מה שאנחנו צריכים זה שותף איראני", מסרו הגורמים. עוד נמסר בהצהרה בישיבה של מועצת הנגידים של סבא"א, כי "איראן צריכה לבטח את הדרישות להסרת הסנקציות, החורגות בבירור מהתוכנית המקיפה, אשר מונעת מאיתנו להגיע להסכמה". בוושינגטון ציינו כי ארה"ב מעוניינת לחזור להסכם הגרעין, והצביעה על כך שאין סיבה שאיראן תייצר אורניום מועשר עד 60%.

שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

כזכור, בחודש מאי האחרון, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה דו"ח ובו חשפה כי כמות האורניום המועשר של איראן גבוהה פי 18 מהמותר לה על פי הסכם הגרעין. על פי הדו"ח, ברבעון האחרון העשירה איראן אורניום בכמות של 612.2 ק"ג, ובסך הכל יש לה כעת 3,809.3 של אורניום מועשר. כמו כן, מקור בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמר היום ל"רויטרס" כי איראן עשתה מעט מאוד כדי להשיב לשאלות שהציבה הסוכנות בנוגע לאורניום שנמצא בשלושה מקומות לא מוכרזים במדינה.