מלחמת רוסיה-אוקראינה: הנשיא האוקראיני, ולדימיר זלנסקי, הזהיר היום (חמישי) כי המשך המצור הרוסי על נמלי אוקראינה בים השחור עלולים לגרום לכאוס עולמי. "מיליוני אנשים ברחבי העולם עלולים לגווע ברעב בשל המשך המצור", ציין הנשיא.

במקביל, ה-BBC הבריטי דיווח כי רוסיה גנבה כ-600,000 טון תבואה מנמלי אוקראינה ומכרה אותם למדינות מוכות בצורת באפריקה. הרוסים מנגד מכחישים בכל תוקף את הטענות מקייב, וטענו כי הסנקציות המערביות הן אלו שגרמו למשבר המזון. 

נמל אודסה (צילום: פלאש 90)
נמל אודסה (צילום: פלאש 90)

כמו כן, דוח המודיעין הבריטי מסר כי כוחות רוסים הגבירו את מאמציהם להתקדם לדרום העיר איזיום במזרח אוקראינה, ככל הנראה ברצונם להבטיח אפשרויות נוספות לשליטה באזור. "התקדמותה של רוסיה בציר איזיום נעצרה מאז אפריל, לאחר שהכוחות האוקראינים ניצלו היטב את השטח כדי להאט את התקדמות רוסיה", מסר משרד ההגנה הבריטי. 

"סביר להניח שרוסיה מבקשת להחזיר את המומנטום באזור זה כדי להפעיל לחץ נוסף על סברודונצק, ולתת לה את האפשרות להתקדם עמוק יותר לתוך מחוז דונבאס", נמסר מהדוח הבריטי. כזכור, בעיר סברודונצק נרשמו קרבות קשים, לאחר שהעיר חולקה לחצי והכוחות הרוסיים שולטים בחצי המערבי בעוד האוקראיניים בצד המזרחי.

הרס בסוורודונצק, אוקראינה (צילום: REUTERS/Serhii Nuzhnenko)
הרס בסוורודונצק, אוקראינה (צילום: REUTERS/Serhii Nuzhnenko)

הנשיא זלנסקי אמר כי "מבחינות רבות הקרב על סברודונצק עלול לחרוץ את גורלו של מחוז דונבאס". בכיר צבאי אוקראיני הוסיף: "כוחותינו נדחקו לאחור על ידי הפגזות רוסיות אינטנסיביות וכעת מחזיקים רק בפאתי סברודונצק. למרות זאת אנחנו מצליחים להיאבק ברוסיה בסמוך לעיר ודרכה לכבוש את המחוז לא תהיה קלה".