במשך עשורים המטוסים הישראליים חגים מעל שמיה של לבנון. רעשיהם וזמזומם של המזל"טים וכלי הטיס, כך מסתבר, אינם עניין של מה בכך, כפי שקובע מחקר חדש שפורסם היום (חמישי) בעיתון "הגרדיאן" הבריטי.

המחקר, שנערך על ידי פרופסור מאוניברסיטת מנצ'סטר, קובע כי היקף ההשפעה של הגיחות האוויריות של ישראל בשמי לבנון על האוכלוסיה המקומית היא עצומה, ומשמשת כתזכורת מתמדת למלחמות שהתקיימו בין שתי המדינות. כתוצאה מכך, האוכלוסייה בלבנון חווה תחושה של איום תמידי באלימות.

הגיחות הן שכיחות, כך תועדו לפחות 22,000 טיסות ישראליות בלבנון ב-15 השנים האחרונות בלבד. החוקרים שנשכרו סיקרו בין היתר את הכרוניקה של הגיחות האוויריות, ותיעדו את הדיונים הנלווים של התושבים בתגובה להן. 

המחקר מראה שמטוסים ישראליים שהו בשמי לבנון במשך 8.5 מתוך 15 השנים האחרונות. חלק קטן מהחדירות קצרות, אך הרבה ארכו 4 שעות ו-35 דקות בממוצע. ברובן היה מדובר במטוסי הקרב או התצפית המתקדמים ביותר בעולם מבחינה טכנית, שמערכות הגנה קרקעיות לבנוניות לא מסוגלות להתמודד איתן. מרביתן של הטיסות התרכזו בדרום לבנון, אך גם ביירות היא יעד שכיח, כמו גם אזורים מצפון לבירה וכאלו הקרובים יותר לגבול הסורי. 

לפי המחקר, המחיר שנגבה כתוצאה מחשיפה קבועה לגיחות האוויריות הללו מהתושבים המקומיים הוא גבוה, וכולל השפעות פיזיולוגיות כמו לחץ דם גבוה, והשפעות נפשיות שליליות. יוזם המחקר החריף את הטון ותקף את ישראל: "מדובר בפשע ממושך ומצטבר שהתרחש במהלך ה-15 שנים האחרונות". בנוסף, משום שישראל נחשבת כמדינה בעלת יכולות ריגול משמעותיות, האזרחים הלבנוניים הביעו חשש גם מהאזנות ע"י מטוסי ביון. 

ישראל טענה מזה זמן רב שהחדירות ללבנון נחוצות כדי לאסוף מודיעין על חיזבאללה, שנחשב לגוש הצבאי-פוליטי בעל ההשפעה על רוב ההחלטות הפוליטיות במדינה, והוא בעל כוח צבאי גדול משל הצבא הלאומי.