ועדת החקירה של בית הנבחרים האמריקאי לאירועים בגבעת הקפיטול בחודש ינואר אשתקד האשימה הלילה (שישי) את הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, במתקפה וכינתה אותה "ניסיון הפיכה". החוקרים טענו כי המתקפה הייתה תוצאה של האשמות שהשמיע טראמפ בנוגע להונאת  בבחירות לנשיאות.

תוצאת החקירה מצביעות על כך שבאותה עת טראמפ היה "במרכז הקונספירציה". לדברי יו"ר הוועדה, ברני תומפסון "ה-6 בינואר היה השיא של ניסיון ההפיכה - ניסיון חצוף. האלימות לא הייתה מקרית. הדמוקרטיה נותרה בסכנה. הקנוניה לסכל את רצון העם לא הסתיימה. יש כאלה שצמאים לכוח במדינה הזאת אבל אין להם אהבה או כבוד למה שהופך את אמריקה לגדולה".

סגנית יו"ר הוועדה, ליז צ'ייני, טענה כי טראמפ "הצית את הלהבה של המתקפה הזו. אלו שהסתערו על הקפיטול ונלחמו במשך שעות נגד גורמי אכיפת החוק מונעים ממה שהנשיא טראמפ אמר להם: 'שהבחירות נגנבו ושהוא הנשיא החוקי'. הנשיא טראמפ קרא להמון, ריכז והצית את המתקפה הזו".

ההסתערות על בניין הקפיטול (צילום: רויטרס)
ההסתערות על בניין הקפיטול (צילום: רויטרס)

במסגרת השימוע הפומבי הראשון של הוועדה החוקרת העידה גם בתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, איוונקה טראמפ, ונשאלה לגבי עמדתה בנוגע לטענותיו של אביה כי התוצאות בבחירות 2020 זויפו. טראמפ אמרה כי לאחר ששמעה את התובע הכללי לשעבר בממשל טראמפ, וויליאם בר, מנסה להסביר לאביה שוב ושוב כי הוא הפסיד בבחירות, דעתה השתנתה והיא איננה מאמינה שיש בסיס לאמירות שהתוצאות זויפו.  

הפאנל חשף שטראמפ דיבר בחיוב על איומים מצד תומכיו נגד סגן הנשיא מייק פנס במהלך ההסתערות על הקפיטול. צ'ייני, שציטטה ממצאים מהפאנל, אמרה שטראמפ ידע על האיומים ואמר, "אולי לתומכים שלנו יש את הרעיון הנכון. לפנס מגיע". ב-6 בינואר 2021, פנס, בתפקידו כסגן הנשיא, עמד בראש מושב הקונגרס שאישר את ניצחונו של ביידן בבחירות. תומכיו של טראמפ חיפשו אז בבניין גם את פנס, שאותו כינו בוגד ואיימו לתלות כי הוא לא מנע את אישורו של ביידן.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס (צילום: רויטרס)

לפי הוועדה, פנס היה זה שבסופו של דבר הזעיק את המשמר הלאומי כדי לסייע בהשגת שליטה על מצב הקפיטול, כך אמר הרמטכ"ל מארק מילי. עם זאת, הבית הלבן רצה להציג זאת כאילו טראמפ קיבל את ההחלטה. בישיבת הוועדה העידו גם שני עדים בשידור חי: שוטרת שנפצעה בקפיטול ויוצר סרטים דוקומנטרי שליווה את חברי מיליציית הימין ה-'פרוד בויז' באותו היום

אתמול, הבולשת הפדרלית בארה"ב עצרה מתמודד בפריימריז הרפובליקניים לתפקיד מושל מישיגן בשל עבירות לכאורה במהלך ההסתערות של תומכי הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, על גבעת הקפיטול. סוכנים פשטו על ביתו של ריאן קלי באלנדיין כדי לבצע חיפוש ולעצור את הפוליטיקאי הרפובליקני. הוא מואשם בארבעה סעיפים שקשורים לפעולותיו לכאורה במהלך ההסתערות על הקונגרס, כולל התנהלות שמפרה את הסדר ופגיעה במכוון ברכוש פדרלי.