קבוצה דו-מפלגתית של סנטורים דמוקרטים ורפובליקנים הגיעו להסכמה על חקיקה שתתמודד עם מקרי הירי ההמוני בארצות הברית, כך דווח הערב (ראשון) ב"וושינגטון פוסט". נכון לעכשיו נראה כי הקבוצה לא הגיעה להסכמה על העלאת הגיל החוקי לרכישה של נשק חצי אוטומטי ל-21, אך הושגו הבנות בנוגע למימון אבטחתם של בתי הספר ובדיקות רקע נפשיות שימנעו החזקת נשק ממי שבית המשפט יקבע שהוא מסוכן לציבור. הוראות הנשק שנקבעו, אם אכן ייחקקו, יחשבו למגבלות הנשק החדשות והמשמעותיות ביותר שנחקקו מאז אמצע שנות ה-90.

במסגרת החקיקה שהוצעה, תוכנית מענקים פדרלית תעודד מדינות להקים חוקי "דגל אדום" המאפשרים לרשויות להרחיק רובים מאנשים שבית המשפט קבע כי הם מהווים איום פוטנציאלי על עצמם או על אחרים, תוך בדיקות הרקע הפלילי של רוכשי נשק מתחת לגיל 21 שיכלול לראשונה חיפוש  ברישומי בית המשפט לנוער.

החקיקה כאמור אינה כוללת הוראה שנתמכת על ידי הנשיא ג'ו ביידן, הדמוקרטים בקונגרס וקומץ רפובליקנים - לפיה הגיל המינימלי לרכישת רובים יעלה ל-21. עוד הוסכם, כי מיליארדי דולרים יועברו לטיפול נפשי ולתוכניות אבטחה בבתי ספר שיכללו תשתיות חדשות ומאבטחים חמושים.

ג'ו ביידן בהצהרה מיוחדת על השימוש בנשק בארה''ב  (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן בהצהרה מיוחדת על השימוש בנשק בארה''ב (צילום: רויטרס)

בשבוע שעבר אמרו מספר סנאטורים כי הם מצפים שתוקם רשת ארצית של "מרפאות בריאות התנהגותיות בקהילה". אתמול השתתפו אלפים בעצרות בעד פיקוח על נשק ברחבי ארה"ב, שאורגנו על ידי קבוצת "March for Our Lives".

כריס מרפי, שהוביל את מאמצי הדמוקרטים בנושא חקיקת נשק מאז הירי שהתרחש בשנת 2012 בבית הספר היסודי סנדי הוק בניו טאון, קונטיקט,  אמר במהלך עצרת נגד אלימות בנשק שהתקיימה ביום שישי כי הוא נחוש לשבור את הקיפאון בקונגרס על חקיקת הנשק, אך לא בכל מחיר: "אני לא מעוניין לעשות משהו, אלא אם זה משהו שיציל חיים, שיהיה משפיע ומשמעותי", אמר מרפי.

בית הספר בטקסס בו נרצחו 19 תלמידים (צילום: רויטרס)
בית הספר בטקסס בו נרצחו 19 תלמידים (צילום: רויטרס)

בתוך כך, ג'ון קורנין מאיגוד הרובאים הלאומי, אמר בשבוע שעבר כי הוא מעוניין לגבש פשרה, אבל רק אם היא תשמור על זכויותיהם של בעלי הנשק. "לא מדובר ביצירת הגבלות חדשות על אזרחים שומרי חוק", אמר קורנין והוסיף: "מדובר בלהבטיח שהמערכת שכבר יש לנו פועלת כמתוכנן".

כזכור, בחודש שעבר נרצחו 19 תלמידים ושתי מורות בבית הספר היסודי "רוב" בעיירה יובלדי שבטקסס. הרוצח, סלבדור ראמוס, תלמיד תיכון בן 18, חוסל ביריות על-ידי השוטרים שהוזעקו לזירה בתום מסע הירי.