גורמי מודיעין וצבא מערביים סבורים שמלחמתה של רוסיה באוקראינה נמצאת בשלב קריטי שעשוי לקבוע את התוצאות ארוכות הטווח של הסכסוך, כך דווח היום (רביעי) ב-CNN.

שלב מרכזי זה יכול גם לכפות החלטה קשה עבור ממשלות המערב, שעד כה הציעו תמיכה לאוקראינה על חשבון כלכלותיהן ומאגרי הנשק הלאומיים שלהן.

גורם אמריקאי בכיר אמר כי שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין יוביל קבוצה בת קרוב ל-50 מדינות שתדון במשבר היום, בזמן שארצות הברית מצפה להכרזות מצד מדינות נוספות על משלוח נשק וציוד לאוקראינה.

פקידים אוקראינים הביעו תסכול מכך שנראה כי התחמושת החיונית הזו מטפטפת לקרב אט אט - והעלו חשש שהמחויבות המערבית עלולה להתרכך ברגע מכריע.

"אני חושב שאתה עומד להגיע לנקודה שבה צד זה או צד אחר יצליח", אמר בכיר בנאט"ו. "או שהרוסים יגיעו לסלובאנסק ולקרמטורסק או שהאוקראינים יעצרו אותם כאן. ואם האוקראינים יצליחו להחזיק כאן את הקו, מול מספר הכוחות הזה, זה ישנה".

תקיפה רוסית בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Vladyslav Sodel)
תקיפה רוסית בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Vladyslav Sodel)

פקידים מערביים טוענים כי קיימים שלושה תרחישים אפשריים שלדעתם יכולים להתפתח: הראשון - רוסיה תמשיך להשיג הישגים מצטברים בשני מחוזות מרכזיים במזרח, השני - הלחימה עלולה להגיע לכדי קיפאון שיימשך חודשים או שנים, ותוביל לנפגעים רבים בשני הצדדים ולמשבר שישפיע על הכלכלה העולמית, והשלישי והפחות סביר לטענת מקורות - רוסיה תוכל להגדיר מחדש את מטרות המלחמה שלה, להכריז שהיא השיגה ניצחון ולנסות להנדס קרבה ללחימה.

גורמים רשמיים בארצות הברית חוששים שאם רוסיה תצליח לגבש חלק מההישגים שלה במזרח, הנשיא ולדימיר פוטין יוכל בסופו של דבר להשתמש בטריטוריה הזו כאזור ביניים כדי לפלוש עוד יותר לתוך אוקראינה.