העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" דיווח היום (רביעי) מפי מקור ישראלי בכיר כי ישראל עומדת מאחורי מספר תקיפות על שיירות של משאיות איראניות שהעבירו נשק לחיזבאללה, בעודן על אדמת עיראק.

לדבריו, ישראל עקבה ועוקבת מקרוב אחר אותם משלוחים מזה מספר שנים. "בהתחלה המשלוחים הושמדו באמצעים שונים, אולם במערכת הביטחון הוחלט לשנות את דפוס הפעולה ולהפסיק לחכות שהנשק יגיע ליעדו, אלא להשמידו לפני כן. בעקבות כך, מתבצע כאמור מעקב אחר אותם שיירות, בין היתר על מנת להשמידם במקום בו הפגיעה באוכלוסיה אזרחית תיהיה מינימלית", טען.

עוד עולה מהדיווח כי בישראל מעריכים שהאיראנים צמצו את העברת הנשק דרך היבשה למינימום ועברו לשנע אותם במטוסי מטען צבאיים ולעיתים דרך הים. כמו כן, לאחרונה החלו בטהרן לשנע "בכמויות קטנות אך איכותיות" באמצעות מטוסים אזרחיים דרך מדינות שלישיות. עוד נטען כי רוב התקיפות שיוחסו לישראל בסוריה בוצעו בסמוך לפריקת המשלוחים במחסני הצבא הסורי או לאחר איחסונם.

בנוסף לכך, במערכת הביטחון מעריכים כי התקיפות האחרונות הפחיתו בכ-70 אחוז את משלוחי הנשק מאיראן לסוריה וחיזבאללה, אולם כ-30 אחוזים מהנשק שעדין מגיע "מהווה סכנה גדולה". כמו כן, בישראל נערכים לתגובה איראנית או סורית ואומרים כי "אפשרית אך מוגבלת". על פי ההערכות לאיראן את היכולת הממשית להגיב מאדמת סוריה ולכן במערכת הביטחון נערכים בין היתר למתקפת מזל"טים מתאבדים או לניסיון לפגוע בישראלים ביעדים שונים בעולם, בין היתר בטורקיה או בדובאי.

כזכור, בשבוע שעבר דווח כי נמל התעופה הבינלאומי בדמשק הותקף. בעקבות התקיפה, הודיע משרד התחבורה בסוריה כי הוא משהה את הפעילות בנמל התעופה "מסיבות טכניות", אולם בהמשך התברר כי הנזק שנגרם בתקיפה שיוחסה לישראל הוא זה שגרם להשבתה המוחלטת של הפעילות בנמל. 

צילום לווין של שדה התעופה בדמשק, סוריה (צילום: ImageSat International (ISI))
צילום לווין של שדה התעופה בדמשק, סוריה (צילום: ImageSat International (ISI))

משרד החוץ הרוסי גינה  את התקיפה וטען: "בשעות הבוקר המוקדמות של ה-10 ביוני תקף חיל האוויר הישראלי שוב את שטחה של הרפובליקה הערבית הסורית. יעד התקיפה היה נמל התעופה הבינלאומי של דמשק. נגרם נזק מהותי חמור לשדה התעופה. בצילומי הלוויין של דוח מודיעין של חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין אימג'סאט אינטרנשיונל  (ImageSat International - ISI) עולה כי התקיפה שיוחסה לישראל אמש הובילה להשבתה מוחלטת של שני מסלולי המראה ונחיתה, האזרחי והצבאי. 

נזק בנמל התעופה בדמשק (צילום:  SANA/Handout via REUTERS)
נזק בנמל התעופה בדמשק (צילום: SANA/Handout via REUTERS)

רשת אל ערבייה דיווחה הבוקר מפי כלי תקשורת בסוריה כי בתקיפה נפגעו מחסנים של חיזבאללה ומיליציות איראניות. עוד דווח כי גם מגל הפיקוח נפגע. מקור בצבא סוריה מסר כי "התקיפה התרחשה בשעה 4:00 לפנות בוקר, באמצעות ירי רקטות מרמת הגולן לכמה נקודות מדרום לעיר דמשק, והיו כמה אבדות חומריות".