מפקד משמרות המהפכה באיראן חוסיין סלאמי התייחס אתמול למשבר הפוליטי בישראל ואמר: “המשטר הציוני נמצא בעיצומה של התמוטטות פוליטית. ארה”ב מחפשת דרך מכובדת לסגת מהאזור בלי להיות מושפלת. אויבי איראן הם חסרי אונים, חסרי יכולת וחסרי תקווה להמשיך במטרותיהם. איראן תהיה חזקה יותר, ובעתיד הקרוב נהיה בין המעצמות העולמיות”.

דיפלומטים צרפתים מזהירים כי האפשרות לפצצה גרעינית איראנית “לא הייתה מעולם כה ממשית”.“המשא ומתן על הגרעין נמצא בנקודה מתה, ולאיראן יש יותר מ־40 ק”ג של אורניום מועשר ל־60%”, אמרו. “זאת רמת העשרה קרובה מאוד ל־90% הנחוצים לייצור פצצה, ואיראן תוכל להגיע אליה בשבועות הקרובים”.

במקביל למרוץ אל הפצצה ממשיכה איראן במאמציה להתמודד עם הסנקציות הכלכליות הכבדות המוטלות עליה כדי לאלץ אותה לחתום על הסכם גרעין חדש שיניח את דעתן של מעמצמות המערב. איראן נוקטת צעדים מגוונים כדי לשרוד את התקופה הקשה ואת הפגיעה בכלכלתה, כמו גם כדי למנוע תסיסה בקרב אזרחיה שחשים היטב את המצוקה הכלכלית.

ה”וול סטריט ג’ורנל” דיווח כי כמה בנקים סיניים, מערביים ומהמזרח התיכון סיפקו שירותי בנקאות לחברות אנרגיה איראניות שעליהן מוטלות סנקציות. כך עולה ממסמכים פנימיים של הבנקים. זאת כחלק ממאמציה של איראן לנווט את כלכלתה תחת הלחץ הכבד של הסנקציות ולהתנגד להגבלת תוכנית הגרעין שלה.

באמצעות רשת של חברות קש, חלפני מטבע חוץ ומתווכים איראן מחזיקה בחשבונות בנק בשווי עשרות מיליארדי דולרים בשנה, וסוחרת בשווקים הסגורים בפניה תחת הסנקציות האמריקאיות. מנגנון זה תוכנן ויושם על ידי ההנהגה האיראנית, שקבעה כבר ב־2011 שהמדינה צריכה להקים מערכת שתסייע להתחמק מהסנקציות כדי לעמוד בלחץ הבינלאומי לבלום את תוכנית הגרעין שלה.

הצהרות בנק ומסמכים תאגידיים שנבדקו על ידי ה”וול סטריט ג’ורנל” מראים כי שניים מהבנקים הגדולים בעולם, HSBC Holdings PLC ו־Standard Chartered PLC, היו בין המוסדות שסיפקו שירותים לחברות שעסקו במסחר אסור עבור היצואנים האיראנים הגדולים.