נציבות האו"ם לזכויות האדם קראה היום (שישי) לישראל לערוך חקירה פלילית לגבי נסיבות מותה של כתבת אל ג'זירה שירין אבו עאקלה, שנהרגה בחילופי אש בג'נין בחודש שעבר. לטענת הנציבות, הממצאים מראים כי אבו עאקל'ה נהרגה מפגיעת כדורים שנורו מכיוונם של כוחות הביטחון הישראליים. 

בהצהרה שפרסמה הנציבות נכתב כי "יותר משישה שבועות לאחר הריגת העיתונאית שירין אבו אקלה ופציעה של עמיתה עלי סמודי בג'נין ב-11 במאי 2022, מטריד מאוד שהרשויות הישראליות לא ניהלו חקירה פלילית".
 
"אנחנו במשרד זכויות האדם של האו"ם סיימנו את המעקב העצמאי שלנו אחר התקרית. כל המידע שאספנו - כולל מידע רשמי מהצבא הישראלי ומהתובע הכללי הפלסטיני - תואם את הממצא לפיו היריות שגרמו למותם של אבו עקל'ה ופצעו את עמיתה עלי סמודי הגיעו מכוחות הביטחון הישראליים ולא מירי חסר הבחנה של חמושים פלסטינים, כפי שנטען בתחילה על ידי הרשויות הישראליות. לא מצאנו מידע המעיד על פעילות של פלסטינים חמושים בסביבה הקרובה של העיתונאים".

מפגינות בחברון עם תמונתה של שירין אבו עאקלה (צילום: וויסאם חשלמון, פלאש 90)
מפגינות בחברון עם תמונתה של שירין אבו עאקלה (צילום: וויסאם חשלמון, פלאש 90)

 
"בהתאם למתודולוגיית הניטור הגלובלית של זכויות האדם שלנו, המשרד שלנו בדק חומרי תמונות, וידאו ואודיו, ביקר בזירה, התייעץ עם מומחים, סקר תקשורת רשמית וראיין עדים. על פי הממצאים שלנו, ב-11 במאי 2022, זמן קצר לאחר השעה 06:00, הגיעו שבעה עיתונאים, בהם שירין אבו עקל'ה, לכניסה המערבית של מחנה הפליטים ג'נין בצפון הגדה המערבית הכבושה כדי לסקר מבצע מעצר מתמשך של כוחות הביטחון הישראליים העימותים הבאים".

"העיתונאים אמרו שהם בחרו ברחוב צדדי לגישתם כדי להימנע ממקומם של פלסטינים חמושים בתוך המחנה וכי הם המשיכו באיטיות על מנת להפוך את נוכחותם לגלויה בפני הכוחות הישראליים הפרוסים במורד הרחוב. הממצאים שלנו מצביעים על כך שלא פורסמו אזהרות ולא התרחש ירי באותה שעה ובמקום זה.

הלווית שירין אבו אעקלה, העיתונאית שנהרגה בג'נין (צילום: רויטרס)
הלווית שירין אבו אעקלה, העיתונאית שנהרגה בג'נין (צילום: רויטרס)

"בסביבות השעה 06:30, כשארבעה מהעיתונאים פנו לרחוב המוביל למחנה, חבושי קסדות חסינות כדורים ומעילים עם סימני "PRESS", נורו לעברם כמה כדורים בודדים, לכאורה מכוונים היטב מכיוון כוחות הביטחון הישראליים. כדור בודד אחד פצע את עלי סמודי בכתף, כדור בודד נוסף פגע בראשה של אבו עקל'ה והרג אותה מיד. מספר כדורים בודדים נוספים נורו כאשר אדם לא חמוש ניסה להתקרב אל גופתו של אבו עקל'ה ועיתונאי נוסף שלא נפצע במחסה מאחורי עץ. היריות נמשכו כאשר אדם זה הצליח בסופו של דבר לסחוב את גופתה של אבו עאקלה".
 
בהצהרה צוטט הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם מישל בצ'לט, שמסר כי הוא "ממשיך להאיץ ברשויות הישראליות לפתוח בחקירה פלילית על הרג אבו עקל'ה ולגבי כל שאר ההרג והפציעות הקשות על ידי כוחות ישראליים בגדה המערבית ובהקשר של פעולות אכיפת החוק בעזה".

חילופי האש בין כוחות צה"ל לחמושים בג'נין, קרדיט רשתות ערביות

"רק מתחילת השנה, משרדנו אימת שכוחות הביטחון הישראליים הרגו 58 פלסטינים בגדה המערבית, כולל 13 ילדים. חוק זכויות האדם הבינלאומי מחייב חקירה מהירה, יסודית, שקופה, עצמאית וחסרת פניות של כל שימוש בכוח הגורם למוות או לפציעה חמורה. יש לתת את הדין על העבריינים", נמסר בהצהרה. 

שר הביטחון, בני גנץ, התייחס להחלטה בחשבון הטוויטר וכתב: "אני שב ומביע צער על מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה. משפחתה וחבריה ראויים לדעת את האמת בנוגע לנסיבות מותה – וזאת יהיה ניתן לקבוע אך ורק על ידי בדיקה בליסטית של הקליע שממנו נפגעה ולא על ידי תחקירים חסרי אחיזה במציאות כמו זה שהפיצה נציבות האו"ם לזכויות אדם. אני קורא לרשות הפלסטינית להעביר לידי ישראל את הקליע שפגע בה".

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס גם וציין: "אני לא יודע על בסיס איזה תחקירים נציבות זכויות האדם של האו"ם קבעה שעיתונאית אל-ג'זירה נהרגה מירי צה"ל אבל מדובר בקביעה נבזית שלא יכולה להיות מקובלת עלינו. מדינת ישראל הציעה פתרונות שיכלו לסיים את האירוע הזה אבל באופן לא מפתיע הצד השני לא היה נכון להם. השיקולים המוזרים שלהם לא מעניינים אותי, צה״ל צריך להמשיך ולפעול כשהוא יודע שיש לו גב פיקודי ומדיני מלא מלא".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "בהמשך לתחקירים המוצגים בימים האחרונים באופן מוטה - צה"ל שב ומציע לפלסטינים להעביר את הקליע ממנו נורתה העיתונאית הפלסטינית שירין אבו-עקאלה. הרשות הפלסטינית מקיימת מעת לעת חקירות משותפות בשיתוף ישראל. הסירוב הפלסטיני להעביר הקליע ולקיים חקירה משותפת מעיד על שיקוליהם. נזכיר כי מדובר באירוע מבצעי במסגרת מבצע מעצרים במחנה הפליטים ג'נין בו התפתחו חילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים פלסטינים".

עוד נמסר כי "מאז קרות האירוע, צה״ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת. השבוע אף הורה הרמטכ"ל על הרחבת תחקיר אירועי הירי בהם נהרגה אבו עאקלה ביום 11 במאי 2022. בתוך כך, החליט להרחיב את צוות התחקיר, על מנת להעמיק בבחינת תיעוד אירועי הלילה. לשם כך, צורף לצוות התחקיר המבצעי קצין בכיר בעל מומחיות טכנולוגית ייחודית מאגף המודיעין".

"תחקיר צה"ל קובע כי העיתונאית לא נורתה בשום פנים ואופן במכוון ולא ניתן לקבוע האם נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י חייל צה"ל בשוגג. צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים גם במהלך חילופי אש או זירת קרב ומקפיד הקפדה יתרה על חופש התנועה והעיתונות".