דרמה בארצות הברית: בית המשפט העליון ביטל היום (שישי) את פסיקת 'רו נגד וייד' שהעניקה את הזכות להפלות לפני כ-50 שנה, החלטה שצפויה להשפיע על מיליוני נשים ולעמוד במרכז בחירות האמצע לבית הנבחרים ולסנאט בנובמבר הקרוב.

ששת השופטים השמרנים, בהם שלושת השופטים שמונו על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ניצלו את הרוב שלהם מול שלושת השופטים הליברלים כדי לקבוע כי החוק של מדינת מיסיסיפי משנת 2018, אשר אוסר על ביצוע הפלות אחרי השבוע ה-15 להיריון, יכול להישאר על כנו.

אולם הפסיקה התייחסה לשאלה המקיפה של הזכות להפלות והשופטים השמרנים החליטו לבטל את שתי הפסיקות המרכזיות בתחום ההפלות - פסיקת רו נגד וייד משנת 1973 שהתירה לבצע הפלות עד השבוע ה-28, והפסיקה העוקבת של "הורות מתוכננת" נגד קייסי משנת 1992 שהתירה הפלות עד התקופה של השבוע ה-23 עד השבוע ה-24.

הפגנה בארה''ב למען הזכות להפלות (צילום: רויטרס)
הפגנה בארה''ב למען הזכות להפלות (צילום: רויטרס)

על פי דעת הרוב, החוקה כלל אינה עוסקת בנושא החוקה, ולכן גם אינה מגנה על זכות להפלות והמחוקקים ברמת המדינות וגבעת הקפיטול הם שצריכים לטפל בה. "הפלה מייצגת שאלה מוסרית מרכזית", נכתב בפסיקה. החוקה לא אוסרת על האזרחים של כל אחת מהמדינות מלהסדיר או לאסור על הפלות. רו נגד וייד התנשאה על הסמכות הזו. בית המשפט מבטל את ההחלטות האלה ומשיב את הסמכות לעם ולנציגיהם הנבחרים".

"בשאלת ההפלות, החוקה אינה תומכת בחיים או תומכת בבחירה", כתב השופט ברט קוואנו, שציין כי "לא מדובר בשאלה של מוסריות ההפלות". "החוקה ניטרלית ומותירה את הסוגיה לעם ולנבחריהם כדי לפתור זאת באמצעות התהליך הדמוקרטי במדינות או בקונגרס".

מנגד, השופטים הליברלים לא הסתירו את מורת רוחם מהחלטתם של עמיתיהם לכס המשפט וכתבו כי "בית המשפט בוגד בעקרונות המנחים שלו". "בצער - עבור בית המשפט הזה, אבל יותר מכך, עבור מיליוני נשים אמריקאיות שאיבדו היום הגנה חוקתית בסיסית - אנחנו מתנגדים", ציינו בדעת המיעוט.

מחאה נגד האיסור על הפלות בטקסס (צילום: רויטרס)
מחאה נגד האיסור על הפלות בטקסס (צילום: רויטרס)

ביטול הזכות להפלות הפתיעה מעטים אחרי שבתחילת חודש מאי הודלפה באופן חסר תקדים טיוטת הפסיקה שהראתה כי השופטים השמרנים צפויים לבטל את רו נגד וייד. השופט סמואל אליטו, שחיבר את הטיוטה וגם את הפסיקה שפורסמה היום, כתב כי השופטים החליטו שפסיקת רו נגד וייד התקבלה באופן שגוי וכי הפוליטיקאים הם שצריכים לקבל את ההחלטות בנושא ההפלות ולא בתי המשפט.

הפסיקה מהווה ניצחון ענק עבור הרפובליקנים, כאשר מושלים במספר מדינות, ובהן טקסס, פלורידה ולואיזיאנה, כבר חתמו על חוקים שצמצמו כמעט באופן מוחלט את הזכות להפלות, וההערכות הן שכעת ילכו עוד מדינות בעקבותיהם. מנגד, הדמוקרטים ינסו לנצל את הפסיקה כדי לגייס את תומכיהם להגיע לקלפיות בהמוניהם בבחירות בנובמבר על מנת להבטיח רוב בסנאט ובבית הנבחרים כדי לקדם חקיקה שתעגן את הזכות להפלות.