חשש לאירוע שנאה בנורבגיה: שני אנשים נהרגו וכ-14 נפצעו באירוע ירי שהתרחש הלילה (שבת) במועדון של הקהילה הגאה בבירת נורבגיה אוסלו וברחובות הסמוכים לו, כך מסרה המשטרה המקומית, שעדכנה כי נתפס חשוד בירי וכי האירוע נחשב למעשה טרור איסלאמיסטי קיצוני. זאת, במהלך סוף השבוע בו אמורה העיר לארח את מצעד הגאווה השנתי, שלפי דיווח ב-CNN בוטל בעקבות הטבח. 

החשוד, שהואשם בטרור, הוא אזרח נורבגי במקור מאיראן, והיה "מוכר למשטרה", אך קיבל רק "הרשעות קלות" עד כה. המשטרה מאשימה את החשוד שנעצר ב"רצח, ניסיון רצח ופעולות טרור". עוד דווח כי החשוד סבל מרקע של מחלות נפש.

לדברי המשטרה, האשמה בטרור מוצדקת על בסיס מספר הפצועים וההרוגים, מספר זירות הפשע ו"הערכה כוללת" המעידה כי הנאשם התכוון "ליצור פחד חמור באוכלוסייה". החשוד נלקח לתחנת המשטרה, והמשטרה אמרה ל-CNN שאין כרגע חשודים נוספים.

הירי אירע ליד מועדון גאה פופולרי במרכז העיר אוסלו, בסוף השבוע שבו העיר אמורה לארח את מצעד הגאווה שלה, שבוטל בעקבות האסון. כתב פשע של השידור הציבורי הנורווגי היה במקרה באזור כשהחלה האלימות. "ראיתי אדם מגיע למקום עם תיק, הוא הרים אקדח והתחיל לירות", העיד. 

זירת הפשע השתרעה מהפאב הלונדוני דרך מועדון סמוך והלאה לרחוב סמוך בו נתפס החשוד דקות ספורות לאחר תחילת הירי. החשוד היה חמוש בשני כלי נשק במהלך הירי, נמסר מהמשטרה, אך לא נמסר באילו כלי נשק מדובר.

עוד נמסר כי היו פצועים על הקרקע בתוך הבר ומחוצה לו כשהמשטרה הגיעה. "הסצנה הייתה כאוטית, זה היה ערב חם והרבה אנשים היו בחוץ, אז היו אנשים רצו לכל עבר", אמרה המשטרה ל-CNN. לדבריה, מבין שמונה המאושפזים בבית החולים, שלושה אנשים במצב קשה. 14 קורבנות נוספים נפצעו באורח קל.

בהודעה שפורסמה בפייסבוק לאחר הירי, הפאב הלונדוני גינה את התקרית כ"רוע טהור לחלוטין". הנהלת המועדון עדכנה כי כל עובדיה בטוחים, והביעה תנחומים עבור הקורבנות ובני משפחותיהם.

זירת הירי באוסלו, נורבגיה (צילום: רויטרס)
זירת הירי באוסלו, נורבגיה (צילום: רויטרס)

כאמור, מצעד הגאווה השנתי של אוסלו, שאמור היה להתקיים היום, בוטל בעקבות הירי לאחר "ייעוץ ברור והמלצה מהמשטרה". המארגנים ביקשו מכולם לא להשתתף ואמרו כי גם כל האירועים הקשורים לגאווה בוטלו.

"נפעל לפי המלצות המשטרה ונטפל זה בזה. מחשבות חמות ואהבה מגיעות לקרובים, לפצועים ולאחרים שנפגעו", אמרו מנהיגי ארגוני  הגאווה של אוסלו בהצהרה משותפת. "בקרוב נחזור להיות גאים ונראות, אבל היום נקיים ונחלוק את חגיגות הגאווה מהבית".

ראש ממשלת נורווגיה, ג'ונאס גאהר סטור, הביע גם הוא את תנחומיו לקורבנות, וכינה את הירי "מתקפה אכזרית ומזעזעת עמוקה על אנשים חפים מפשע". "מחשבותיי מגיעות לקורבנות ולקרובי משפחתם", אמר סטור בפייסבוק. "אנחנו עדיין לא יודעים מה עמד מאחורי המעשה הנורא הזה, אבל לקהילה הקווירית שעכשיו מפוחדת ומתאבלת, אני רוצה לומר שכולנו איתך".

נשיא הפרלמנט הנורווגי, מסעוד ג'ראח'אני, הביע גם הוא את תנחומיו. "שמשהו כל כך אכזרי ונורא יכול לקרות. אנשים היו בעיר לחופשה של גיוון ואהבה", אמר ג'רהחאני. "אני גם רואה פעם אחר פעם איזה סוג של הערות שנאה יש במדיה החברתית כשאנחנו מסמנים גיוון קווירי. זה עצוב ולא מקובל".

אחד משני מועדוני הלילה הסמוכים למקום הפיגוע, הפאב הלונדוני, הוא מרכז חיי לילה גאים באוסלו. מצעד הגאווה השנתי של העיר, גולת הכותרת של פסטיבל בן 10 ימים שהחל בשבוע שעבר, תוכנן להיערך בעיר בסוף השבוע הנוכחי. העיתוי ומיקום התקיפה העלו חשש כי ייתכן שהיא כוונה נגד הקהילה הלהטב"קית בנורבגיה, שבה לזוגות הומוסקסואלים יש את הזכות להינשא וללדת ילדים מאז 2009.

זירת הירי באוסלו, נורבגיה (צילום: רויטרס)
זירת הירי באוסלו, נורבגיה (צילום: רויטרס)