סוף שבוע של מחאההמונים השתתפו בהפגנות רבות שנערכו ברחבי ארה"ב במחאה על פסיקת בית המשפט העליון שביטלה את הזכות החוקתית הפדרלית לבצע הפלות ובמשך היום (שבת) צפויים מפגני מחאה נוספים.

כבר אמש נרשמו הפגנות קולניות וזועמות של תומכי זכויות הפלות במספר ערים והפגנות נוספות צפויות בשבת ובראשון בערים רבות, מניו ג'רזי, ניו יורק ופנסילבניה ועד ויסקונסין ואילינוי, כמו גם טקסס, ניו מקסיקו, קליפורניה ורבות אחרות.

לפי דיווח ב-CNN, אחד מאירועי המחאה החריגים נרשם במדינת אריזונה, לאחר שמפגינים צרו על בניין הסנאט ורשויות החוק השתמשו בגז מדמיע כדי לפזר את המפגינים. 

במקביל, לצעדי המחאה מתעוררת תמיכה לאומית וציבורית בזכות ההפלה. כך למשל, מושלי מדינות קליפורניה, אורגון וושינגטון התחייבו להגן על הגישה לשירותי הפלה בעריהם ועל אלה שיחצו את הגבול ממדינה אחרת כדי לקבל טיפול. הם כינו את המדינות שלהם "מקלט בטוח לכול האנשים שצריכים הפלה ושירותי פריון אחרים".

המושלים התחייבו גם למנוע חקירות מחוץ למדינה או ניסיונות לפגוע במי שקיבל שירותים כאלה במדינות שלהם, כולל איסור על רשויות החוק המקומיות לשתף פעולה עם סוכנויות ממדינות אחרות. "קליפורניה הצטרפה לאורגון ולוושינגטון כי לעמוד לצד נשים ולהגן על הגישה לשירותי פריון", אמר ניוסום בהצהרה.

מחאות בארה"ב על ביטול הזכות להפלה (צילום: רויטרס)

"לא נשב בצד ונאפשר לחולים שמבקשים את השירות הזה במדינות שלנו או לרופאים שמספקים את השירותים להיות מאוימים על ידי תביעה פלילית. אנחנו מסרבים ללכת אחורה ונילחם בכל הכוח להגן על הזכויות שלנו ועל הערכים שלנו".

עד לרגע כתיבת שורות אלו, 13 מדינות הפעילו חוקים האוסרים על הפלות לאור הפסיקה של העליון. מדינות אלו הן ארקנסו, איידהו, קנטקי, לואיזיאנה, מיסיסיפי, מיזורי, צפון דקוטה, אוקלהומה, דרום דקוטה, טקסס, טנסי, יוטה וויומינג. איסור ההפלה כבר בתוקף לפחות בשש מדינות: ארקנסו, קנטקי, לואיזיאנה, מיזורי, אוקלהומה ודרום דקוטה.