גנרל איראני בכיר שהיה ממונה על יחידת אבטחת האישים במשמרות המהפיכה, נעצר בחשאי בחשד לריגול עבור ישראל, כך דווח היום (רביעי) בעיתון "הניו יורק טיימס". על פי הדיווח, מעצרו של הגנרל הגיע כחודשיים לאחר שכמה עשרות מעובדי תוכנית פיתוח הטילים של משרד הביטחון נעצרו בחשד להדלפת מידע צבאי מסווג, כולל שרטוטים מתוכניות פיתוח טילים, לישראל.

עוד דווח בעיתון כי במערכת הביטחון טענו כי חלק ממהאסטרטגיה הישראלית היא לחשוף כשלים פנימים במשמרות המהפכה, ובכך ליצור קרע פנימי בין המנהיגים למשרדי מערכת הביטחון והמודיעין האיראנים. גורמים בכירים בטהרן הודו מנגד כי זרועות המודיעין הישראלים חדרו לתוך החוגים הביטחוניים של איראן.

כזכור, בשבוע שעבר הודח ראש המודיעין של משמרות המהפכה, חוסיין טייב. דיווחים ראשונים על הדחתו של טאייב פורסמו פורסמו עוד קודם לכן על ידי גורמים לא רשמיים באיראן. לפי הדיווחים, הרקע להדחתו הוא כישלון האגף בראשו עמד לסכל פעולות של המוסד בתוך איראן ולהוציא לפעול פיגועים נגד ישראלים על אדמת טורקיה. במקביל לכך, כלי תקשורת איראנים דיווחו כי טאייב ניצל מניסיון התנקשות והועבר לבית החולים לאחר מכן לאחר שנפצע "בדרכים מסתוריות".

חוסיין טאייב (צילום: ללא קרדיט)
חוסיין טאייב (צילום: ללא קרדיט)

הדחתו של טייב הייתה הכרה מצד טהראן כי התמודדות עם האיום מישראל דרשה מנהיגות חדשה ואיפוס של אסטרטגיות ופרוטוקולים, כך לדברי מוחמד עלי אבטאהי, סגן נשיא איראן לשעבר ואיש דת רפורמיסטי שהודח על ידי השמרנים ב-2009. "פרצות האבטחה בתוך איראן וההיקף העצום של הפעולות של ישראל ערערו באמת את ארגון הביון החזק ביותר שלנו", אמר אבטאהי. 

במקביל לכך, אתר האופוזיציה האיראני, 'איראן אינטרנשיונל', דיווח בסוף השבוע כי בשל הדחתו של טייב, גורמים ביטחוניים בכירים הודיעו כי הם מעוניינים בטיהור יסודי בארגון המנהל את הרפובליקה האסלאמית. על פי הדיווח, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה ושר המודיעין נמנים בין מתנגדיו הבכירים של טאייב וחיכו זמן רב להדחתו.

לאחר כישלונו, ניצלו השניים את ההזדמנות ופנו ישירות למנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, וטענו כי "הארגון בראשות טאייב לא הצליח לבצע את משימותיו ולא דבק בסמכותו לסיכול פעולות טרור באיראן ופגע בארגוני ביטחון אחרים במדינתנו". מתנגדים נוספים של טאייב בגופי ביטחון אחרים באיראן קראו לטהר את משמרות המהפכה, לפטר רבים מהבכירים בארגון ואף לצמצם את סמכויותיו.

יממה לאחר מכן דווח כי אברהים ג'עברי, אחראי האבטחה של המנהיג העליון עלי ח'אמנאי, סיים את תפקידו והוחלף במאשראווי פאר. ג'עברי, שכאמור פיקד על יחידת ואלי עמר האחראית לאבטחת המנהיג העליון, ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין המסכל במשמרות המהפכה. זאת, במקומו של מוחמד כאזמי שמונה לראש ארגון המודיעין בארגון במקומו של חוסיין טאייב.