שר החוץ הירדני איימן ספדי התייחס במהלך ראיון שפורסם היום (שני) בעיתון הלבנוני א-נהאר למספר סוגיות העומדות על סדר היום בעולם הערבי. בראשית השיחה, הוא התייחס למשבר הכלכלי הקשה בו מצויה לבנון, והדגיש כי "אסור לתת לה לקרוס ולהתמוטט, ההגנה על לבנון נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו - כדי שנוכל לספק את צרכיה, ולפתח דרכים שיאפשרו לה להתאושש". 

עם זאת, הוא הדגיש כי "העבודה חייבת להתחיל מתוך לבנון עצמה, שכן השלב הראשון בדרך ליציאה מהמצב החמור הוא השגת מנגנון שיאפשר לכלל הגורמים במדינה לעקוף את הנושאים הפוליטיים הפנימיים, כדי להוביל ליציבות מדינית, הסוללת את הדרך לכלכלה יציבה ומתפתחת". ספדי הזכיר את מפגש שרי החוץ הערבים בביירות, וציין כי אחד הנושאים שעלו במהלכו הוא הסוגייה הפלסטינית, והמצב הפוליטי הלא יציב בישראל, כדי להצליח ולשמור על הנושא בסדר העדיפויות הבינלאומי ולהתחיל במשא ומתן לקראת השגת שלום צודק ומקיף - תוך שמירה על הזכויות הפלסטיניות".

מהומות בלבנון (צילום ארכיון: REUTERS/Mohamed Azakir)
מהומות בלבנון (צילום ארכיון: REUTERS/Mohamed Azakir)

"הצעדים הישראלים מערערים את פתרון שתי המדינות", אמר הבכיר הירדני, "מדובר בצעדים שנעים בין התיישבות והפקעת קרקעות, לעקירת אוכלוסיות וחוסר כבוד למעמדו ההיסטורי והמשפטי של הר הבית. דנו היום במה ניתן לעשות - כערבים - כדי למנוע הידרדרות נוספת במצב". הוא נשאל האם יש לירדן מספיק תמיכה ערבית ובינלאומית כדי להגן על האתרים הקדושים למוסלמים ולנוצרים, והשיב: "ישנה תמיכה בצורך לשמור על מעמדם המשפטי הקיים, אך מול היעדר הסיכוי לשלום - ישנה סכנה להתפוצצות המצב".

ספדי ציין כי "האפוטרופסות על המקומות הקדושים הללו נמצאת בידי הממלכה ההאשמית, אך האחריות להגן עליהם היא בינלאומית - פלסטינית-ירדנית-ערבית, זאת מפני שהתעסקות בירושלים דוחפת את האזור כולו לפיצוץ". בהמשך הריאיון, הוא התייחס לרעיון של הקמת ברית הגנה אזורית, בדומה לנאט"ו, זאת במענה לאתגרים המשותפים למדינות האזור. "לא דובר על ברית כזו שישראל תהיה חלק ממנה, אלא רק על מציאת מנגנון פעולה שיאפשר לנו להתמודד עם האתגרים המשותפים.  יש חוזה הגנה ערבי מאז שנות החמישים, אבל בפועל הוא לא אקטיבי. יש אתגרים במונחים של הביטחון הכולל ועל זה מדברת ירדן".

התפרעויות בהר הבית. צילום ארכיון: דוברות המשטרה

הוא הוסיף גם כי "סוגיית הברית הערבית - ישראלית מול איראן לא תהיה על הפרק בפסגת המנהיגים ערבים שתתקיים בהשתתפות ביידן בסעודיה, והדגיש כי בירדן לא עוסקים בסוגייה של ברית ערבית – ישראלית למאבק באיראן". לדבריו, הפסגה המתוכננת בעיר ג'דה תהיה הזדמנות להעמקת מנגנוני הביטחון האזוריים, ולא מרחב לעיסוק בסוגיית נורמליזציה ערבית-ישראלית, או מקום לגיבוש ברית ערבית נגד איראן