ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שוחח היום עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, על רקע הלחימה המתנהלת באוקראינה. במהלך השיחה אמר ג'ונסון לזלנסקי כי הוא מאמין שביכולתה של קייב "להשיב בחזרה את השטחים שנכבשו לאחרונה על ידי הכוחות הרוסים".

ג'ונסון עדכן את זלנסקי גם לגבי הציוד הצבאי הבריטי שצפוי לעבור לידי אוקראינה וכולל כ-10 מערכות ארטילריה מתנייעות ותחמושת משוטטת (כטב"מים מתאבדים), שיגיעו בימים ובשבועות הקרובים. 

בתוך כך, הלחימה בשטח אוקראינה נמשכת. ראש עיריית סלאביאנסק, עיר במחוז דונייצק שמצאה את עצמה בקו החזית עם התקדמות הכוחות הרוסיים, הפציר באזרחים להתפנות במהירות האפשרית בשל ההתקדמות של הכוחות הרוסיים לעיר. מוקדם יותר השבוע אמר ראש העיר כי בהפגזה רוסית על העיר היו מספר הרוגים ופצועים.

על פי ראש העיר, ההפגזות בוצעו ממשגרי רקטות רוסים ו-15 שריפות פרצו במקום. עוד הוא הוסיף כי "זו ההפגזה החזקה ביותר שבוצעה על העיר לאחרונה".

אזרחים נמלטים מסלאביאנסק, אוקראינה (צילום:  REUTERS/Marko Djurica)
אזרחים נמלטים מסלאביאנסק, אוקראינה (צילום: REUTERS/Marko Djurica)

במקביל, רוסיה החלה בכיבוש חלקים נוספים באזור דונייצק, לאחר שכבר השתלטה על מחוז לוהנסק השכן. דונייצק נמצאת כעת תחת הפגזה כבדה, בדומה לאסטרטגיה שבה השתמשו הכוחות הרוסיים בלוהנסק. הערים סלאביאנסק, קרמטורסק ובחמוט הן כעת היעדים המרכזיים של רוסיה.

משרד ההגנה של בריטניה אמר כי הכוחות הרוסים עשויים לנקוט את אותן טקטיקות כדי לכבוש את דונייצק, המרכיבה את שאר האזור המזרחי של אוקראינה. ″המאבק למען הדונבאס היה מתיש וסביר להניח שזה לא ישתנה בשבועות הקרובים”, אמר המשרד בעדכון המודיעיני האחרון שלו. 

″משרד ההגנה של רוסיה טען מוקדם יותר כי השלים את כיתור ליסיצ’נסק והבטיח שליטה מלאה בעיר”, אמרה בריטניה על ההתפתחויות בסוף השבוע בלוהנסק. הוא הוסיף כי ”הפוקוס של רוסיה יעבור כעת כמעט בוודאות לכבוש את מחוז דונייצק, שחלק גדול ממנו נשאר בשליטת הכוחות האוקראינים”.

הרס בסברודונצק, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
הרס בסברודונצק, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

בריטניה ציינה כי לפלישה ממשיכה להיות השפעה הרסנית על המגזר החקלאי של אוקראינה, מה שגורם לפגיעה משמעותיתי בשרשרת האספקה ​​של הזרעים והדשן שעליהם מסתמכים החקלאים האוקראינים. ″המצור של רוסיה על אודסה ממשיך לפגוע קשות ביצוא התבואה של אוקראינה.

בעקבות נסיגתה ממאחז הים השחור באי הנחשים, רוסיה טענה בצורה מטעה ש‘הכדור נמצא כעת במגרשה של אוקראינה’ ביחס לשיפור יצוא התבואה. למעשה, השיבוש של רוסיה במגזר החקלאי של אוקראינה הוא שממשיך להחמיר את משבר המזון העולמי”, סיכם המשרד.

נשיא רוסיה בירך את החיילים על ”שחרור” מחוז לוהנסק לאחר מספר שבועות של לחימה עזה. חלק עצום מהתשתיות של האזור, כולל בנייני מגורים, נהרס כליל, ואזרחים רבים נהרגו, אם כי עדיין לא ידוע מספר ההרוגים המלא. זלנסקי אמר אמש כי לכוחותיו ”אין ברירה” אלא להמשיך בלחימה.