דרמת ענק בבריטניה: שלושה בכירים במפלגתו השמרנית של ראש הממשלהבוריס ג'ונסון, התפטרו היום (שלישי) מתפקידם, כאשר ביניהם: שר האוצר, רישי סונאק, שר הבריאות, סג'יד ג'וויד וסגן יו"ר המפלגה השמרנית, בים אפולמי.

הטלטלה החלה כבר בשבוע שעבר, לאחר שחבר הפרלמנט, כריס פינצ'ר, התפטר מתפקידו כסגן מצליף הסיעה לאחר שהועלו נגדו טענו כי הוא הטריד מינית שני גברים במועדון חברים פרטי. הפרשה הסתעפה כשהתברר שפינצ'ר נחקר על התנהגות בלתי הולמת כבר לפני שלוש שנים ונחשף כי ראש הממשלה ג'ונסון היה מודע לתלונות נגד פינצ'ר, שנתיים לפני שמינה אותו לסגן המצליף. הערב התנצל ג'ונסון והודה כי "זו הייתה טעות" למנות את פינצ'ר וכי "במבט לאחור, זה היה הדבר הלא נכון לעשות".

אולם, בתוך דקות מההתנצלות של ראש הממשלה, במהלך בלתי מתואם, התפטרו כאמור שניים מהשרים הבכירים בממשלה. תחילה הודיע שר הבריאות ג'וויד כי הוא עוזב את תפקידו "כי אני לא יכול להמשיך, במצפון טוב, לשרת בממשלה הזו".

שר הבריאות הבריטי סג'יד ג'וויד  (צילום: רויטרס)
שר הבריאות הבריטי סג'יד ג'וויד (צילום: רויטרס)

"לעם הבריטי יש זכות לצפות להגינות מצד הממשלה שלו", כתב והוסיף כי המפלגה השמרנית "גדולה יותר מכל אדם בודד". "הטון שקבעת בתור מנהיג והערכים שאתה מייצג, משתקפים על העמיתים שלך, על המפלגה ובסופו של דבר על המדינה", הדגיש.

שר האוצר סונאק, אחד הבכירים בממשלה שגם הוזכר כיורש אפשרי של ג'ונסון, מסר כי "הציבור מצפה שהממשלה תפעל כראוי, באופן תקין וברצינות". "אני מכיר בכך שזה אולי התפקיד האחרון שלי בממשלה, אבל אני מאמין ששווה להילחם למען הסטנדרטים האלה ולכן אני מתפטר", הצהיר סונאק, שציין כי הגישות שלו ושל ראש הממשלה בנושאי כלכלה "היו שונות באופן יסודי".

שר האוצר רישי סונאק ובוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)
שר האוצר רישי סונאק ובוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)

כמו כן, בים אפולמי, סגן יו"ר המפלגה השמרנית שבראשה עומד ג'ונסון, התפטר הערב בשידור חי בריאיון לטלוויזיה הבריטית והבהיר כי "אינני יכול עוד לשרת תחת הנהגתו של ג'ונסון".

גל ההתפטרויות לא נעצר בבכירי המפלגה, ושני מחוקקים שמרניים, ג'ונתן גוליס וסאקיב בהטי, הודיעו גם הם על התפטרותם מהפרלמנט. זאת, במחאה מצדם על מנהיגותו של ראש הממשלה. 

ההתפטרויות הדרמטיות מגיעות שבועות ספורים אחרי שג'ונסון הצליח לשרוד הצבעת אי אמון בקרב חברי המפלגה על רקע החקירה בפרשת המסיבות בדאונינג 10 בזמן סגרי הקורונה. עם זאת, בכירים במפלגה התריעו כי על אף שהתקנות הנוכחיות מונעות הצבעה מחודשת בשנה הקרובה, הן עשויות להשתנות.

על אף שלא ברור אם שרים נוספים יתפטרו בשעות או בימים הקרובים, ההערכות במערכת הפוליטית ובתקשורת הן שההתפטרויות של סונאק ושל ג'וויד מהוות מכה קשה עבור המשך כהונתו של ג'ונסון. "ברגע שאתה מאבד את שר האוצר ואץ שר הבריאות שלך, הכל גמור", אמר שר בכיר לסקאי ניוז וציין כי ג'ונסון "יצטרך לעזוב כעת".

מנהיג הלייבור, סר קיר סטרמר, אמר כי "אחרי כל ההתנהגות המושחתת, השערוריות והכישלון, ברור שהממשלה הזו קורסת כעת". "השרים השמרנים ידעו כל העת מי זה ראש הממשלה", אמר. "הם היו המעודדים שלו לאורך כל סאגת ההתנצלויות, תמכו בו כשהפר את החוק, תמכו בו כששיקר שוב ושוב ותמכו בו כשהוא צחק על ההקרבות של הציבור הבריטי. בכך הם היו שותפים כל הדרך בעת שהוא בייש את התפקיד ואכזב את המדינה".