המשבר הפוליטי בבריטניה: ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עומד היום (רביעי) בפני מבחן קשה לכהונתו, אחרי ש-15 שרים בממשלתו התפטרו בטענה כי הוא לא כשיר למשול ועם מספר הולך וגדל של מחוקקים שקוראים לו לפרוש בתפקידו. ג'ונסון ניצב מול המחוקקים בפרלמנט במסגרת ישיבת השאלות השבועית וחזר ואמר מספר פעמים כי אין בכוונתו לפרוש מהתפקיד. 

כשנשאל האם יש נסיבות שבהן יתפטר השיב נחרצות: "אם הייתי חושב שיש נסיבות שבהן הממשלה לא יכולה להמשיך לעשות את עבודתה במנדט שניתן לנו. ראש ממשלה שקיבל מנדט בנסיבות בלתי אפשריות צריך להמשיך קדימה וזה מה שאני אעשה". בהמשך הוסיף ותקף: "יש סיבה פשוטה למה הם רוצים שאתפטר - הם יודעים שאנחנו נמשיך ונתקדם ונזכה בעוד בחירות כלליות".  

בזמן שג'ונסון התמודד מול הטענות כלפיו בפרלמנט, שר זוטר נוסף בממשלתו הודיע על פרישה והפעם שר השיכון הבריטי, סטיוארט אנדרו, שהודיע כי הוא מתפטר מתפקידו בשל "יושרה אישית". "נאמנות ואחדות הן תכונות שתמיד השתדלתי לספק למפלגה הגדולה שלנו", כתב בטוויטר. "עם זאת, אני חושש שנתתי לאלה לעקוף את השיפוט שלי לאחרונה. מגיע זמן שבו אתה צריך להסתכל על היושרה האישית שלך והזמן הזה הוא עכשיו. בהתחשב באירועים האחרונים אין לי ברירה אחרת מאשר להתפטר".

זמן קצר לאחר מכן הודיעו שלושה מחוקקים נוספים על התפטרותם מהממשלה. שעות ספורות לאחר מכן גם מזכיר הפרלמנט הבריטי דאנקן בייקר התפטר.

לקראת השעה 17:00 הגיע ג'ונסון גם לוועדת הפרלמנט, בה הוא אמור להעיד פעם נוספת. ג'ונסון חזר על המסר משעות הבוקר, בו הוא שב וטען כי אין בכוונתו להתפטר.

כאמור, השרים ציינו בהתפטרותם את חוסר השיפוט, הסטנדרטים וחוסר היכולת של ג'ונסון לומר את האמת. למרות כל זאת, נראה שג'ונסון נחוש לשמור על תפקידו. הוא מינה שר אוצר חדש במקום זה שפרש וכן מינה אנשים לכמה מהמשרות הפנויות האחרות. "אני חושד שנצטרך לגרור אותו בועט וצורח מרחוב דאונינג", אמר אחד המחוקקים השמרנים לרויטרס בעילום שם. "אבל אם נצטרך לעשות זאת ככה - אז נעשה זאת". 

הלך הרוח בציבור הבריטי משתקף במאמר של עיתון "טיימס" הלונדוני, שאמר כי "חוסר היושר הסדרתי" של ג'ונסון "איכל לחלוטין" ממשלה יעילה. "כל יום שהוא נשאר מעמיק את תחושת הכאוס", נכתב. "לטובת המדינה, הוא צריך ללכת". כמו כן, סקר קצר של YouGov מצא כי 69% מהבריטים חשבו שג'ונסון צריך לפרוש מתפקיד ראש הממשלה. 

אם ג'ונסון יפרוש, התהליך להחלפתו עשוי להימשך כמה חודשים. כזכור, לפני חודש שרד ג'ונסון הצבעת אי אמון של מחוקקים שמרנים, וחוקי המפלגה אומרים שהוא לא יכול להתמודד עם עוד אתגר כזה במשך שנה. עם זאת, כמה מחוקקים מבקשים לשנות את הכללים הללו, בזמן שג'ונסון נמצא גם בחקירה של ועדה פרלמנטרית אם הוא שיקר לפרלמנט לגבי הפרות סגר הקורונה.