מושל מחוז לוהנסק הזהיר היום (שישי) מפני הרעה בתנאי החיים בעיר סוורודונצק שנכבשה על ידי הכוחות הרוסיים לפני שבועיים. "בסיוורודונצק, 80% מהבתים נהרסו או ניזוקו. יש אנשים שמנסים לחזור, אבל לעתים קרובות הם מוצאים דירה ריקה, גם אם היא שרדה. לאחר שנכנסו לעיר, הרוסים גירשו תחילה חלק מהאוכלוסייה המקומית, לקחו את המפתחות, ואז החלו לשדוד הכל. הם נוסעים במשאיות לבניינים רבי קומות. אם הרהיטים טובים, הם לוקחים אותם. זה לא רק מכשירי חשמל ביתיים", טען.

"העיר נמצאת על סף אסון הומניטרי - אין אספקת מים, גז או חשמל. מאז סוף פברואר מפגיזים הרוסים מתקני תשתית קריטיים, הם הרסו אותם כמעט לחלוטין. הם לא יוכלו לתקן כלום. כי גם בימי שלום, נפח כזה של שיקום יכול להיעשות בחצי שנה עד שנה. אם יש חומרים ועובדים מיומנים. לרוסים אין לא את זה ולא את זה", הוסיף. 

הרס בסוורודונצק, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
הרס בסוורודונצק, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

על פי ההערכות, כ-15,000 אזרחים עדיין נמצאים בעיר. משרד ההגנה הרוסי טען השבוע כי כוחותיו השלימו את ההשתלטות על מחוז לוהאנסק שבחבל דונבאס במזרח אוקראינה, לאחר שכבשו את העיר ליסיצ'נסק. בקייב הכחישו את הדיווח: "קרבות עזים מתנהלים בכמה כפרים על גבול האזור. הרוסים מסתמכים על טנקים וארטילריה כדי להתקדם, ומותירים אדמה חרוכה".

צבא אוקראינה אישר כי כוחותיו נסוגו מהעיר ליסיצ'נסק, שעות ספורות אחרי שהרוסים הודיעו שהשלימו את ההשתלטות על העיר והמחוז. "בתנאים של העליונות של כוחות הכיבוש הרוסיים בארטילריה, כלי טיס, מערכות רקטיות רב־קניות, תחמושת וכוח אדם - המשך ההגנה על העיר היה מוביל להשלכות קטלניות. עוד נשוב וננצח", נמסר.

בתוך כך, הצבא האוקראיני טען כי  למעלה מ -40 ערים וכפרים בדונבאס הותקפו במהלך 24 השעות האחרונות. עוד נמסר כי כוחות הרוסיים מתקדמים לעבר הערים באחמוט וסלובאנסק במרכז המחוז. 

"אוקראינה לא תוותר על שטחים למען שלום עם רוסיה"

בריאיון שערך אתמול נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, ב-CNN הבהיר כי מדינתו לא וויתור על שטחים לא יהיו חלק ממשא ומתן דיפלומטי כלשהו לסיום המלחמה. "האוקראינים לא מוכנים למסור את אדמתם. זו הארץ שלנו", אמר זלנסקי והודה שרוסיה שולטת "כמעט בכל אזור לוהנסק", ואמר כי כוחותיו "נלחמים כעת בפאתי האזור הזה". 

בתשובה לשאלה האם המלחמה יכולה להסתיים לפני סוף השנה, אמר זלנסקי, "המדינה שלנו תישאר מאוחדת . אם הנשק משותפינו יגיע אלינו בזמן, ואם ההצלחה תיהיה בצד שלנו, אנחנו יכולים להשיג הרבה דברים לפני סוף השנה ואנחנו יכולים לעצור את המלחמה הזו".