דו"ח של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית פרסם היום (שבת) כי איראן הגבירה את העשרת האורניום שלה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות במתקן התת-קרקעי באתר הגרעיני שבכפר פורדו. זאת, ימים לפני ביקורו הצפוי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במזרח התיכון, שיעסוק בין היתר בחידוש הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות. 

עוד עולה מהדו"ח כי הצנטריפוגות המפותחות מאפשרות מעבר קל יותר בין דרגות שונות של העשרה, וכי הזרמת גז אורניום שש-פלואורי, המשמש להעשרת אורניום, הוגברה ב-5%.

איראן הודיעה מצידה לסוכנות הבין-לאומית שהיא מתכננת להשתמש בטכנולוגיות אלו על מנת להעשיר אורניום עד לרמת ריכוז של 20%. במתקנים אחרים במדינה, המדינה מעשירה אורניום לדרגה של 60%, הרבה מעבר לרמה של 20% שהיא נהגה לייצר לפני ההסכם של 2015. בהסכם הוגבלה הרמה המותרת ל-3.67%.

מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, אלוף (במיל) תמיר הימן, הגיב בטוויטר לפני זמן קצר על הדו"ח שהודלף:

״ממחיש את הסכנה של המשך המצב כפי שהוא כיום - ללא הסכם וללא מבצע צבאי; צריך להזכיר - לא מדובר בפצצה. יש לנו עוד זמן להגיע לאסטרטגיה מתואמת עם ארה״ב שתמנע מאיראן נשק גרעיני. אם בהסכם ואם בדרכים אחרות״.

בתוך כך, דיפלומטים מערביים הביעו דאגה מפני הדרגות המשתנות משום שאלו מאפשרות לאיראן להגיע לדרגות גבוהות יותר של העשרה בקלות ובמהירות. רמת ההעשרה הדרושה לייצור פצצה היא 90%.

בנוסף, בתחילת השבוע חשף דוח הביטחון השנתי של העיר המבורג בגרמניה כי איראן הייתה מעורבת ברכישת טכנולוגיה לא חוקית מאדם ממוצא גרמני-איראני, שכללה ציוד מעבדה בשווי מיליון יורו, ונועדה לקדם את תוכניות הטילים והגרעין האיראניות. בדו"ח נכתב כי "איראן ממשיכה במאמציה לרכישת הרכיבים הדרושים לתוכניות הגרעין והטילים הבליסטיים שלה, ומשתמשת בחברות כיסוי ובתוכניות אחרות כדי להונות עסקים ויחידים".