משיבה מלחמה: אוקראינה אוגרת כוח לוחם בן מיליון חיילים המצויד בנשק מערבי כדי לשחרר את שטחה הדרומי משליטת רוסיה, כך חשף היום (שני) שר ההגנה האוקראיני אולקסי רזניקוב בריאיון ל"טיימס".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

לדבריו, נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי הורה לצבא להשתלט מחדש על אזורי החוף הכבושים שהם חיוניים לכלכלת המדינה. זאת, בעקבות הנסיגות האחרונות של אוקראינה משתי ערים באזור לוהנסק, סברודונטסק ולישיצ'נסק, שלדבריו היו "אבדות טקטיות הנחוצות להצלת חיים ולא תבוסות אסטרטגיות".

"אנחנו מבינים שמבחינה פוליטית זה נחוץ מאוד למדינה שלנו. הנשיא נתן הוראה למפקד הצבא העליון לתכנן תוכניות. אחרי זה המטה הכללי עושה שיעורי בית ואומר למה הוא זקוק כדי להשיג את המטרה", אמר. "זו העבודה שלי. אני כותב מכתבים לעמיתים במדינות השותפות, הגנרלים מדברים על למה אנחנו צריכים נשק מסוג זה ואז אנחנו מקבלים את ההחלטות הפוליטיות".

השר אמר שהוא מרוצה מהתמיכה שקיבלה אוקראינה משותפי נאט"ו, אך לא מקצב משלוחי הנשק. "אנחנו צריכים יותר, מהר, כדי להציל את חיי החיילים שלנו. בכל יום שאנחנו מחכים אנחנו עלולים לאבד מאה חיילים". 

לדבריו של השר, "אחרי שמונה שנים של מלחמה היברידית יש לנו יותר מ-400,000 חיילים משוחררים פלוס קרוביהם במקומות שונים בעולם. עובדים מפולין ופורטוגל החליטו לחזור לאוקראינה כדי להגן על ארצם. אנחנו אנשים של העולם החופשי ועם תחושת צדק וחירות אמיתית. יש לנו כ-700,000 בכוחות המזוינים וכאשר מוסיפים את המשמר הלאומי, המשטרה, משמר הגבול, אנחנו חזקים ויש לנו בסביבות מיליון חיילים".

תיעוד רוסי של חיילים אוקראינים שפונו ממפעל הפלדה במריופול (רויטרס)

חיילים בריטים כבר מאמנים שני גדודים של חיילים אוקראינים באנגליה כחלק מהתחייבותו של בוריס ג'ונסון לאמן 10,000 חיילים כל 120 יום. המאמצים הבריטיים יסייעו להגביר את הצבא האוקראיני לאחר אבדות כבדות בהגנה על אזור דונבאס מול מתקפת ארטילריה רוסית המונית, שבה אמר הנשיא זלנסקי כי אוקראינה מאבדת עד 200 איש ביום.

קייב לא מודאגת שעזיבתו הקרובה של ראש הממשלה עלולה לדרדר את המחויבות הזו, לדברי השר. "הסתכלנו בעיניים של השותפים שלנו, יש לי מערכת יחסים מצוינת עם בן וואלאס וג'יימס הייפי, שר החוץ שלנו דימטרו קולבה מדבר עם ליז טרוס, ראיתי בלונדון הרבה דגלים אוקראינים בכל הבניינים הרשמיים וגם מבנים לא רשמיים."

הוא הוסיף וטען כי העולם הדמוקרטי התאחד כדי להביס את רוסיה והמלחמה הזו תסיים סוף סוף את האימפריה שלה. "אנחנו בטוחים שהקואליציה נגד הקרמלין נולדה. השותפים שלנו בלונדון ובוושינגטון ובירות אחרות, הם מושקעים בנו, לא רק בכסף אלא גם בציפיות של האנשים שלהם שאנחנו צריכים לגרום לקרמלין להפסיד. אנחנו חייבים לנצח במלחמה הזו ביחד", אמר. "אני בטוח שבשנים הקרובות נראה תהלוכת קריאות לריבונות בשטח הרוסי. הפדרציה הרוסית תסיים את חייה כמדינות שונות - טטרסטן, בשקורטוסטן וכו'".

גופות שנמצאו בעיר בוצ'ה (צילום: רויטרס)

עוד סיפר השר כי כחייל לשעבר בכוחות המוטסים הסובייטים הוא חשב שיוכל לנהל משא ומתן עם חברים רוסים לשעבר, אך עד מהרה נודע לו שהם משותקים מפחד מפוטין. "כשאני מנהל מו"מ, יש לי מנדט אבל יש לי גמישות לתמרן, להתמקח, לנסות למצוא פתרון לכל הצדדים, לנסות לשכנע אותם שיש מצב של win-win. אני יודע שהנשיא שלי יגבה אותי. הצד שלהם לא גמיש - זה כאילו יש להם אקדח של קצין FSB לרקות. יש להם נרטיב שנחתם על ידי נשיא רוסיה, אז הם ירדו למסלול התעמולה הלא אמיתי הזה. הם לא הולכים לפשרה".

לדבריו, התנהגותו של הצבא הרוסי באוקראינה, שחיטת אזרחים וביזת בתיהם, אונס והוצאה להורג של נשים וילדים, והעדויות על הרג המוני בבוצ'ה, הראשונה מבין עשרות עיירות ששוחררו על ידי כוחות אוקראינים, עזרו לעולם להבין על מה נלחמים האוקראינים. "אחרי בוצ'ה אנשים במדינות אחרות הבינו שהצבא הרוסי הוא צבא של אנסים, בוזזים ורוצחים.

"הם חיים בעולם של ערכים שונים, הם מאמינים בזכות הכוח, מי שיש לו יותר כוח צודק. הם רוצים לבנות מחדש את חומת ברלין. אנחנו מגנים על החומה המזרחית של הציוויליזציה האירופית ועל ערכים דמוקרטיים". הוא סיפר כי זה היה הטיעון שהציג בפני שותפיה של אוקראינה, וציטט את תחינתו של וינסטון צ'רצ'יל לאמריקאים בבקשה לסיוע צבאי לפני כניסתם למלחמת העולם השנייה: "תנו לנו את הכלים, נסיים את העבודה".