ביקור ביידן בישראל: בצל המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן וביקור הנשיא האמריקאי בישראל, משמרות המהפכה של הרפובליקה האסלאמית שלחו הערב (שני) מסר מאיים לכיוון בנות הברית של ישראל באזור, והצהירו כי "ברית ההגנה שנבנית לא תהיה יעילה נגד ההתנגדות ונגד איראן". תא"ל ידאללה ג'ואני, ראש האגף לעניינים מדיניים במשמרות המהפכה הדגיש כי "ישנן ספקולציות לגבי המטרות והתוצאות של הגעתו של ביידן לאזור".

ג'ואני הוסיף כי "הספקולציות סביב הגעתו כוללות את עידודה של סעודי להגדיל את יצוא הנפט, בעקבות משבר האנרגיה הבינלאומי, וגם ניסיון להאיץ את פרויקט הנורמליזציה בין ממשלות ערב לישראל. במיוחד ביסוס היחסים בין הממשלה בסעודיה לציונים". לגבי עתידה של ברית ההגנה האזורית, אמר ג'ואני כי "כמובן שפועלים על מנת להקים ברית הגנה האזורית כדי להתמודד עם חזית ההתנגדות והרפובליקה האסלאמית. לכן, בכל הנוגע לאפשרות זו אנו מציעים מספר תרחישים".

משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)
משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)

לדבריו, התרחיש הראשון הוא תבוסתה של ארה"ב, היישות הציונית וסעודיה, שבשנים האחרונות הפגינה גישה שלילית כלפי החזית ההתנגדות. התרחיש השני היא המחשבה, הרוח והשיח סביב תהליך פיתוח הכוח מול ארה"ב, ישראל וסעודיה". במקביל, ג'ואני הוסיף כי התרחיש השלישי קשור לבניית הברית נגד איראן, ותוצאותיה. הברית בין ארה"ב, ישראל וסעודיה לא עשתה דבר כדי להתמודד עם איראן, פרט לכישלון".

בהמשך, טען כי "דוגמא נוספת לכישלון בריתות ההגנה היא הברית שנוצרה על ידי איחוד האמירויות וסעודיה, בסיוע של עשרות מדינות אחרות נגד העם התימני המדוכא. התוצאה הביאה להם רק תבוסה מבישה, שהיא שערורייה עבור הקואליציה שהקימו ארה"ב וסעודיה. למרות הוצאה של טריליוני דולרים של כוח ההתנגדות נגד איראן, כולם ראו את התבוסה הקשה שהם ספגו, וההתנגדות היום חזקה יותר וממשיכה בכל כוחה".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

"לכן, קל לחזות את עתידה של ברית ההגנה האפשרית, בהתחשב בברירות הקודמות שהוקמו. הברית החדשה תהיה קואליציה חלשה ולא יעילה נגד חזית ההתנגדות והרפובליקה האסלאמית של איראן, והעובדות מצביעות על נסיגתה של ארה"ב מהאזור, והשמדת המשטר הציוני ובעלי בריתו באזור. אין גורם שיכול לשנות עובדות אלו", סיכם.

כאמור, נשיא ארה"ב יגיע לישראל ביום רביעי הקרוב. נראה כי לוח הזמנים הגדוש שנקבע לנשיא יצומצם וכי חלק מהאירועים נמצאים בסכנת ביטול. לפי שעה נראה כי ההצהרה שמתוכנן ביידן למסור במוזיאון "יד ושם" בירושלים מוטלת בספק, ובנוסף צוותו של הנשיא שוקל לוותר על נוכחותו של ביידן באירועי המכביה, ושבמקום זאת ספורטאי המכביה יגיעו אליו למלון "המלך דוד" בבירה, בו הוא יתאחסן.