הבית הלבן גיבש בתקופה האחרונה "מפת דרכים" לנורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה כחלק מההכנות לביקורו של הנשיא ג'ו ביידן. שגריר ארה"ב לשעבר בסעודיה, ג'וזף וסטפאל, אמר בראיון לעיתון האמירתי "The National" כי הנורמליזציה בין ירושלים לריאד היא "בלתי נמנעת". 

ערב הסעודית מעולם לא כוננה יחסים דיפלומטיים עם ישראל, אך המאמצים האחרונים כולל מצד ממשל ביידן, פתחו את הדלת לשיפור הדרגתי של הקשרים. וסטפאל ציין כי שיתוף פעולה טכנולוגי, סייבר, כלכלי וביטחוני עם ישראל היו כחלק מהתמריצים העיקריים של ריאד להוביל לכינון היחסים.

השגריר לשעבר תיאר את ביקורו של ביידן כחשוב ביותר בהקשר של פוליטיקה דו-צדדית, אזורית וגלובלית, במיוחד בשל העובדה שהיחסים הנוכחיים בין ארה"ב לסעודיה "מקולקלים". בשנה וחצי האחרונות גברה המתיחות בין ארה"ב לסעודיה בעקבות הריגתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י ועמדתה של ריאד בנוגע להפקת נפט, במיוחד בעקבות המלחמה באוקראינה. "מערכת היחסים השתבשה מהרבה סיבות, חלק בעקבות עמדה פוליטית מצד כל המעורבים", אמר וסטפאל.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

נושאי ביטחון והגנה אזוריים יהיו בראש סדר היום במהלך ביקורו של ביידן, אמר וסטפאל, במיוחד במהלך הפגישות במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ עם ירדן, עיראק ומצרים בשבת. "ארה"ב ממלאת תפקיד ייחודי בביטחון האזור. אנחנו לא יכולים להגיד שאנחנו הולכים להגן על הריבונות של מדינה ואז כשהם מותקפים, אנחנו לא עושים כלום, וזה מה שקרה כשהאיראנים הפציצו את חברת הנפט הממלכתית של ערב הסעודית".

וסטפאל הביע תמיכה גם ברעיון של קואליציית הגנה אזורית. "במילים אחרות, ליצור איחוד טוב יותר של מדינות כדי להגן על נתיבי הסחר. זה ידרוש מארה"ב לספק לאותן מדינות את מנגנוני ההגנה והציוד הנכונים שהן זקוקות להן, בין אם זה סוללות פטריוט או מערכות טילים בליסטיים".