צעד נוסף לקראת נורמליזציה? סעודיה צפויה להכריז השבוע כי היא תאפשר לכל הטיסות המסחריות לישראל וממנה להשתמש במרחב האווירי שלה, כך פורסם היום (רביעי) ב-CNN לפי גורמים המעורים בפרטים. בכך, תאפשר סעודיה למיעוט המוסלמי בישראל לקחת טיסות שכר ישירות לסעודיה כדי להשתתף בעלייה לרגל למכה. 

הדיווח מגיע ברקע ביקורו של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן בישראל, שממנו הוא צפוי להמשיך בטיסה ישירות לסעודיה מישראל, רגע שהוא כינה "סמל קטן של היחסים המתהווים" בין שתי המדינות. לקראת הביקור, פקידים אמריקאים פעלו להעמקת התיאום הביטחוני הישראלי-ערבי והסכמי תיווך שיקרבו את ישראל וסעודיה לנורמליזציה של היחסים הדיפלומטיים, שכרגע לא קיימים באופן רשמי בין המדינות. 

הכנות לביקור ביידן בישראל

בכירים בממשל ביידן אמרו שהנורמליזציה המלאה של סעודיה-ישראל נותרה מחוץ להישג יד, אם כי התיאום הסמוי בין שתי המדינות התרחב. "זה שינה את המצב הביטחוני במזרח התיכון", אמר בכיר בארה"ב על הסכמי אברהם. "התפקיד שלנו הוא להעמיק עם המדינות שחתמו ולהרחיב אם אנחנו יכולים".

ארה"ב כבר שיחקה תפקיד מרכזי בהעמקת התיאום הביטחוני הישראלי-ערבי בעקבות ההחלטה בשנה שעברה להעביר את התיאום הצבאי עם ישראל תחת פיקוד מרכז ארה"ב, ולהציב את ישראל באותה מטריה כמו סעודיה ומדינות ערביות אחרות. בהמשך, ישראל וסעודיה השתתפו לראשונה בתרגילים ימיים משותפים, לצד ארה"ב ועומאן.

ההתמקדות של ממשל ביידן בהסכמי אברהם באופן רחב יותר משקפת גם הכרה בכך שהחל שינוי מהותי בדינמיקה האזורית. "במובנים מסוימים, זו רעידת אדמה מדיניות", אמר דיוויד מקובסקי, עמית מכובד במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב שעבד על תהליך השלום הישראלי-פלסטיני במהלך ממשל אובמה. "אני חושב שיש שינוי פרדיגמה מהותי שאין ממנו חזרה".

בעודו בישראל, ביידן אמור להשתתף גם בפסגה וירטואלית עם מנהיגי ישראל, הודו ואיחוד האמירויות הערביות כדי לדון בביטחון תזונתי עולמי כדי להדגים את העמקת השותפות.

ג'ו ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)
ג'ו ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)

לקראת נסיעתו של ביידן, פקידים ישראלים לא הסתירו את הלהיטות שלהם להתקדם לעבר נורמליזציה עם סעודיה ותקוותם שביידן יוכל לעזור להם להתקדם בחזית זו. "סעודיה, כפי שאנו רואים אותה, היא שהיא מדינה חשובה מאוד במזרח התיכון ומחוצה לה. בהרחבת הנורמליזציה הישראלית עם העולם הערבי, היינו רוצים לראות גם את ערב הסעודית כחלק מההתרחבות הזו", אמר גורם ישראלי בכיר אמר ל-CNN.

לשם כך, ישראל דחפה את ביידן לנסוע לסעודיה ולתקן את קשריו עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, אותו האשימה ארה"ב בדו"ח של ה-CIA כי אישר את הריגתו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, מתוך אמונה כי הרחבת אברהם ההסכמים יהיו קשים יותר ללא חיזוק יחסי ארה"ב-סעודיה, למרות מצבו הפוליטי הפנימי של ביידן סביב יחסי סעודיה. כזכור, יורש העצר הכחיש מעורבות ברצח.

כאשר ביידן ייסע לג'דה ביום שישי, הוא ישתתף בפגישה של מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ ועוד שלוש מדינות - מצרים, עיראק וירדן. הוא גם יקיים פגישה דו-צדדית עם המלך הסעודי סלמאן ועם יועציו, כולל יורש העצר. כמה פקידים אמריקאים אמרו ל-CNN שהם מקווים שלבן סלמאן וביידן יהיה זמן "אחד על אחד" כחלק מהפגישה, אם כי הלו"ז כנראה יוכתב על ידי המארחים הסעודים.

גורמים אמריקאים אמרו ל-CNN כי ביידן עשוי להעלות את הרצח של חאשוקג'י, והממשל מקווה שבן סלמאן יכיר באחריות מסוימת לפשע. בעוד הפקת נפט לא צפויה להיות הנושא המרכזי של הפגישה, גורמים רשמיים בארה"ב כן מצפים שהנושא יעלה - יש תקווה שהממלכה תתחייב להגדיל את הייצור בשבועות שלאחר הפגישה.

ממשל ביידן אינו מודאג יתר על המידה מהפגישות, בגלל התשתית הדיפלומטית הנרחבת שכבר הונחה במהלך שמונת החודשים האחרונים על ידי יועצי הביטחון הלאומי של ביידן במסגרת המאמצים לנרמל את הקשרים בין ישראל והעולם הערבי. בדומה לנסיעות החוץ הקודמות שלו, גם נסיעתו של ביידן לישראל, לגדה המערבית ולערב הסעודית מדגישה את שינוי המדיניות המשמעותי של ארה"ב.

ביידן פירט את הדרכים הרבות שבהן שינה את מהלך המדיניות של ארה"ב במזרח התיכון לקראת נסיעתו, והצביע על ביטול "מדיניות ההמחאה החסרה" של ממשל טראמפ כלפי ערב הסעודית, חידוש משא ומתן גרעיני מול איראן לצד בעלות ברית אירופיות ונקיטת צעדים צבאיים ודיפלומטיים אחרים שלדבריו הפכו את האזור ליציב יותר.

"המזרח התיכון שאבקר בו יציב ובטוח יותר מזה שהממשל שלי ירש לפני 18 חודשים", כתב ביידן. "בשבועות הראשונים שלי כנשיא, מומחי המודיעין והצבא שלנו הזהירו שהאזור נתון ללחץ מסוכן. הוא זקוק לדיפלומטיה דחופה ואינטנסיבית".