ברקע ביקור ביידן: סעודיה הודיעה הלילה (שישי) כי תפתח את המרחב האווירי שלה לכל חברות התעופה ש"עומדות בדרישתה". לפי הודעת הרשות לתעופה אזרחית במדינה, ההחלטה נועדה "לחזק את מעמדה של סעודיה כמרכז גלובלי שמחבר בין שלוש יבשות, וכן להגדיל את הקישוריות האווירית הבינלאומית".

היועץ האמריקאי לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר הלילה כי הנשיא ג'ו ביידן בירך על ההודעה, וציין כי מדובר "בהחלטה היסטורית שסוללת את הדרך לאזור מזרח תיכון משולב, יציב ובטוח יותר, שהוא חיוני לביטחון ולשגשוגה של ארצות הברית והעם האמריקאי, ולביטחונה ולשגשוגה של ישראל".

ישראל אמנם לא הוזכרה באופן רשמי בהצהרה, אך מוקדם יותר היום גורם אמריקאי מסר כי סעודיה אכן תאפשר לחברות התעופה הישראליות לטוס מעל שטחה במסדרון אווירי מיוחד לטיסות מאיחוד האמירויות ובחריין. זאת, לאחר החתימה של הסכמי אברהם, שאפשר את נרמול היחסים בין ישראלי לשתי המדינות.

כאמור, ההודעה מגיעה ברקע ביקורו של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן בישראל, שממנו הוא צפוי להמשיך בטיסה ישירות לסעודיה מישראל, רגע שהוא כינה "סמל קטן של היחסים המתהווים" בין שתי המדינות. לקראת הביקור, פקידים אמריקאים פעלו להעמקת התיאום הביטחוני הישראלי-ערבי והסכמי תיווך שיקרבו את ישראל וסעודיה לנורמליזציה של היחסים הדיפלומטיים, שכרגע לא קיימים באופן רשמי בין המדינות.

בכירים בממשל ביידן אמרו שהנורמליזציה המלאה של סעודיה-ישראל נותרה מחוץ להישג יד, אם כי התיאום הסמוי בין שתי המדינות התרחב. "זה שינה את המצב הביטחוני במזרח התיכון", אמר בכיר בארה"ב על הסכמי אברהם. "התפקיד שלנו הוא להעמיק עם המדינות שחתמו ולהרחיב אם אנחנו יכולים".