משלחת רוסית ביקרה בשדה תעופה באיראן לפחות פעמיים במהלך החודש האחרון, כך טען היום (שבת) היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן. לפי הדיווח ברשת CNN מטרת הביקור הייתה לבחון מל"טים מתקדמים מסוגים שהאד 191 ושהאד 129 המסוגלים לשאת חימוש קרבי מדויק.

"יש לנו מידע שממשלת איראן מתכוננת לספק לרוסיה כמה מאות מל"טים, כולל מל"טים בעלי יכולת חימוש קרבי מדויק", אמר סאליבן בהצהרה ל-CNN. סאליבן אמר כי למיטב ידיעתה של ארה"ב, הביקור שנערך ביוני "היה הפעם הראשונה שבה משלחת רוסית ביקרה בשדה התעופה הזה לתצוגה כזו". משלחת רוסית ביקרה שוב בשדה התעופה לתצוגה דומה ב-5 ביולי, אמרו הגורמים הרשמיים.

כזכור, בתחילת השבוע הצהיר סאליבן כי ארצות הברית מעריכה שאיראן מתכוונת לחמש את רוסיה ולספק לה מאות כלי טיס בלתי מאוישים עבור המלחמה באוקראינה. 

ההצהרה הגיעה ברקע ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במזרח התיכון, במהלכו חתם עם ראש הממשלה יאיר לפיד על "הצהרת ירושלים". ההצהרה עסקה בין היתר במחויבות הביטחונית של ארה"ב כלפי ישראל, וכן נכתב כי שתי המדינות מחויבות למנוע מאיראן להגיש נשק גרעיני, בכל דרך שתידרש.

"ארצות הברית וישראל מאשרות את הקשרים הבלתי ניתנים לערעור בין שתי המדינות ואת המחויבות המתמשכת של ארצות הברית לביטחון ישראל", צוין בפתח הצהרת ירושלים, "מדינותינו מאשרות כי השותפות האסטרטגית בין ארצות הברית לישראל מושתתת על ערכים משותפים, אינטרסים משותפים וידידות אמת. מעבר לכך, ארצות הברית וישראל מאשרות כי בין הערכים שהמדינות חולקות נכללת מחויבות בלתי מעורערת לדמוקרטיה, לשלטון החוק ולקריאה ל'תיקון עולם'. המנהיגים מביעים הערכה לראש הממשלה לשעבר בנט, שהוביל את הממשלה המגוונת ביותר בתולדות ישראל, ושתחת הנהגתו השותפות יוצאת הדופן הזו המשיכה להתחזק".