נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר היום בפסגה של מדינות ערב בסעודיה (שבת) כי ארה"ב תישאר שותפה פעילה ומעורבת במזרח התיכון. "וושינגטון לא תסתלק ותותיר חלל ריק שימלאו רוסיה, סין או איראן", אמר הנשיא האמריקאי לצד מנהיגי מדינות ערב בסעודיה. ביידן גם הבהיר בפסגה כי ארה"ב מחויבת להבטיח שאיראן לעולם לא תקבל נשק גרעיני.

מנהיגי שש מדינות במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ - ערב הסעודית, קטאר, בחריין, כווית, עומאן ואיחוד האמירויות הערביות, יחד עם ירדן, מצרים ועיראק ינהלו שיחות על ביטחון אזורי ויחסים דו-צדדיים עם ארצות הברית בפסגה. 

בכיר בממשל האמריקאי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ביידן מבקש לנצל את הפסגה בעיר ג'דה כדי לשלב את ישראל בציר נגד איראן. "אנחנו מאמינים שיש ערך רב לכלול כמה שיותר מהיכולות באזור הזה, ובוודאי שלישראל יש יכולות הגנה אוויריות וטילים משמעותיות, כפי שהם צריכים. אנחנו מנהלים את הדיון הזה באופן דו-צדדי עם המדינות האלה", אמר. 

כזכור, אתמול נחת הנשיא האמריקאי בסעודיה. ההערכות הן שנסיעתו של ביידן מתמקדת בעליית מחירי הנפט והאינפלציה הנרחבת בארה"ב וברחבי העולם, כאשר מחיר הדלק בארצות הברית ממשיך לטפס כלפי מעלה, וכבר הגיע ליותר מ-5 דולר לגלון, מה שמשפיע באופן ישיר על האהדה לביידן ועל סיכויי המפלגה הדמוקרטית להצליח בבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר.

גורם בכיר בממשל אמר כי הפגישות עם ההנהגה הסעודית בעת הביקור יתמקדו בין היתר בחיזוק ההפוגה המתמשכת בתימן, שיתוף פעולה טכנולוגי, אנרגיה נקייה, תשתיות גלובליות ודגש על מתן זכויות אדם. ביידן לחץ על עמיתיו, שרבים מהם מובילים משטרי דיכוי, להבטיח זכויות אדם, כולל זכויות נשים, ולאפשר לאזרחיהן לדבר בגלוי.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומנהיגי מדינות ערב בסעודיה (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומנהיגי מדינות ערב בסעודיה (צילום: רויטרס)

שעות לפני תחילת הוועידה, הבית הלבן פרסם תמונות לוויין המצביעות על כך שבכירים בממשל הרוסי ביקרו לאחרונה באיראן פעמיים כדי לבחון מל”טים בעלי יכולת נשק אותם הם מעוניינים לרכוש לצורכי הלחימה באוקראינה. תמונת לוויין מראים בין היתר את הבכירים בעת שביקרו בשדה תעופה קאשאן ב-8 ביוני וב-15 ביולי. בכיר בממשל ביידן, שתדרך את הכתבים לפני הפסגה, אמר שהמאמצים של מוסקבה לרכוש רחפנים מטהראן מראים שרוסיה ”מהמרת ביעילות על איראן”.

"יש לנו מידע שממשלת איראן מתכוננת לספק לרוסיה כמה מאות מל"טים, כולל מל"טים בעלי יכולת חימוש קרבי מדויק", אמר היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן והוסיף כי למיטב ידיעתה של ארה"ב, הביקור שנערך ביוני "היה הפעם הראשונה שבה משלחת רוסית ביקרה בשדה התעופה הזה לתצוגה כזו". 

בתחילת השבוע הצהיר סאליבן כי ארצות הברית מעריכה שאיראן מתכוונת לחמש את רוסיה ולספק לה מאות כלי טיס בלתי מאוישים עבור המלחמה באוקראינה.