סוף טרגי: חיוך מבויש, יום של שמש - רגע בחייה של ליזה דמיטרייבה בת הארבע, שפורסם על ידי אמה אירינה ברשתות החברתיות רגע לפני שנהרגה בהפגזה רוסית בעיר ויניציה שבאוקראינה. "לאן אנחנו הולכות"? נשמעה אירינה שואלת בסרטון, כשהן צועדות זו לצד זו. "לראות את אלה", השיבה ליזה. התיעוד האחרון של ליזה הפך לוויראלי ברחבי הרשת ושותף על ידי אלפי גולשים.

 לאחר ההפגזה, מרכז הילדים בעיר כתב: "ביחד למדנו להגות את הצלילים הראשונים, את המילים הראשונות. ליזוצ'קה, היום הפכת לקרן שמש". ולריה קורול, קלינאית תקשורת במרכז, סיפרה שליזה הייתה חכמה מאוד. "אמא שלה טיפלה, היא נתנה לילדה הקטנה את כל הלב, הנשמה והאהבה. ההישגים המדהימים שלה שימחו מאוד את אמה ומשפחתה".

המטפלת של ליזה אמרה: "כשראיתי את הנעליים הירוקות והקטנות שלה, ידעתי שזאת ליזה שלנו". בתמונות קשות שהופצו לאחר התקיפה נראו גופתה של ליזה, לצד עגלת התינוק ההפוכה.

העגלה של ליזה (צילום: State Emergency Services of Ukraine/Handout via REUTERS)
העגלה של ליזה (צילום: State Emergency Services of Ukraine/Handout via REUTERS)

לאחר מותה, הגיעו המונים למקום בו היא מצאה את מותה על מנת להניח פרחים ובובות פרווה לזכרה. במקביל, קבוצות תמיכה המסייעות למשפחות ילדים עם תסמונת דאון פרסמו קמפיין לגיוס כספי עבור המשפחה: "הלב שלנו מדמם ועינינו מלאות דמעות. המשפחה שלנו איבדה אחת משלה. הן מצאו את עצמן במקום הלא נכון בזמן הלא נכון". 

הרופאים בבית החולים בויניצה אמרו שאירינה נפצעה באורח קשה, וחדשות רעות עלולות להשפיע לרעה על מצבה. "אם נבשרה לה (על מות בתה) עכשיו, אנחנו עלולים לאבד אותה", אמר הרופא הראשי אולכסנדר פומין לרויטרס, והוסיף: "בגלל זה יצרנו סביבה 'מחסום מידע' מלא.  כשהיא מבקשת טלפון, כל הרופאים, האחיות, החובשים אומרים שאסור להם להשתמש בטלפונים בעבודה".

אשתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי, אולנה, צייצה בטוויטר שהיא זיהתה את הילדה, שהייתה פעם בין קבוצת ילדים שציירו קישוטי חג המולד עם הגברת הראשונה בחג המולד. נשיא אוקראינה אמר לאחר מותה: "אף מדינה בעולם לא הייתה מרשה לעצמה להשמיד ערים שלוות וחיי אדם נורמטיבים עם טילי שיוט וארטילריה על בסיס יום יומי". 

ההפגזה על ויניציה גבתה עד כה את חייהם של למעלה מ-20 בני אדם וגרמה לפציעתם של עוד עשרות. המתקפה פגעה בבניין משרדים ובבנייני מגורים בלב העיר. לדברי האוקראינים, שלושה טילים פגעו באזור, וגם מרכז רפואי ניזוק במתקפה. באש שפרצה בחניון סמוך עלו בלהבות כ-50 מכוניות. 

סגן ראש לשכתו של הנשיא זלנסקי, קירילו טימושנקו, אמר כי הטילים שפגעו בוויניציה היו טילי שיוט מסוג קליבר, וכי הם שוגרו מצוללת רוסית בים השחור.