יועץ בכיר המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, שיגר אתמול איום חריף כלפי ישראל, שעורר תגובות רבות בארץ ובעולם. בני סבתי, מומחה לאיראן, ממקימי יחידת דובר צה"ל בפרסית, הגיב הבוקר (שני) לדברים בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב, וציין כי הדובר, כמאל ח'ארזי, הוא "בכיר לשעבר, אבל לא באמת. במשטרים האלה אנשים אף פעם לא עוזבים את התפקיד. כל מה שבאיראן קוראים לו מועצה - זה שקר, כדי לתת לו תפקיד לצד המנהיג".

"ח'ראזי הוא שר החוץ השני של איראן", הסביר ב-103FM, "באיראן יש שתי ממשלות, ובלשכת חמינאי נמצאת הממשלה האמיתית". הוא נשאל עד כמה המקורב לחמינאי אכן מצוי בפרטים, וציין: "הוא מצוי, לשכת המנהיג היא זאת שמנהלת את איראן, אבל לצורך העניין ולעניין ההצהרה - תראו מה שקרה בשבועות האחרונים. איראן במצוקה מאוד קשה, היא רואה את הברית העברית-ערבית נרקמת סביב הגבולות שלה".

הוא הדגיש כי "איראן שלחה לגבולות ישראל את בעלות בריתה, הדבר הזה קורה בתמונת מראה מול איראן, כאשר מדינות ערב מתאחדות נגדה". המומחה נשאל האם הדבר מתרחש בעקבות ביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במזרח התיכון, והשיב: "נכון. אנחנו יודעים הכול, אלו הצהרות שהיו קיימות עוד משנות ה-90.  מורו ורבו אמר עוד  בשנות ה-90 שאיראן צריכה רק פצצה אחת להפיל על ישראל ובזה לסיים את העניין. העשרה ל-90 אחוזים וכל הפרטים שהם מדי פעם מצהירים הם לא חדשים, זה מראה על המצוקה האיראנית בעת הזאת". 

אם הם באמת היו קרובים הם היו מדברים?
"לא, לא עד כדי כך. כלב נובח לא נושך, יש פה גם עניין של תביני אותי, הם זועקים להסכם, מצבם הפנימי והכלכלי והחברתי קשה מאוד. רואים את ההתפרקות האיראנית דרך הקולנוע, עם מפורק, עוני מוחלט, שקר, רמאויות, והמשטר הזה הוא פני החברה. הוא לא סתם מתנהג כמו שהוא מתנהג, הוא משקף את החברה האיראנית".

הציבור עצמו, כמה זה מחלחל? כמה נמאס להם ממשמרות המהפכה?
"מאוד, מחירי הלחם באיראן קפצו פי 10, מחירי הפסטה עלו פי 6 ועוד. אין תרופות באיראן, בגלל הסנקציות, הייבוא וכו'. הסנקציות עושות עבודה נפלאה, איטית אבל נפלאה".

בנט חשף מסמכים מארכיון הגרעין האיראני: "מחזיק בידיי הוכחה לשקרים של איראן" (צילום: עומר מירון, לע"מ)

הם רואים את הביקור של ביידן ויודעים שאין ממש מו"מ בינם לבין המעצמות, והם רוצים מה?
"הם צריכים משהו, איזה שהוא בונוס להסכם הקודם שיוכלו לרדת מהעץ שטיפסו עליו. עוד הטבה כלכלית, ביטול של סנקציה כלשהי".

פחות משנה להם העניין של משמרות המהפכה?
"בדיוק. בסוף צריך לקיים מדינה, אתה משטר כלכלית. הכול זה דרך הכסף, אם אין כסף לא יהיו משמרות המהפכה, עדיף להם לוותר בקצת ולקיים את המשטר".

בהמשך השיחה התייחס סבתי לביקורו הצפוי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטהרן, ונשאל האם ממתינים לו. "כן, וגם לנשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן - אבל זה בכלל שכנות. טורקיה לא נמצאת במקום שהיא הייתה בו לפני חמש שנים, והאיראנים מפוחדים מזה. פוטין מגיע לשם, ובסוף זה ברית של פגועים, אנשים שנכווים, רוסיה תקופה באוקראינה, איראן עם הצרות שלה. ברית של מסכנים".

הוא נשאל כמה זמן ייקח לאיראנים להרכיב ראש גרעיני על טיל, זאת בהנחה והם אכן יכולים להגיע לרמת ההעשרה המקסימלית. "אלה החלקים הקשים שלאיראנים יהיה קשה מאוד להגיע אליהם. המדענים והמאמרים שמתפרסמים מדברים על שנה-שנה וחצי של עבודה נוספת, בהנחה שהכול ילך חלק", סיכם סבתי, "בסוף אפשר ללכת לסופר ולקנות את המרכיבים אבל לבשל אותם ייקח עוד קצת זמן. מדינות העולם בסוף לא שותקות, ישראל לא יכולה להרשות לעצמה ויהיו לנו עוד ימים של האתגר האיראני".

איך זה ייגמר?
"בסוף כל מלחמה סופה הוא הסכם וצעד מדיני. חייבים, אם הם רוצים להמשיך לחיות הם חייבים להגיע להסכם עם קצת כבוד".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm