בימים האחרונים מתמודדים תושבי אירופה עם גל חום קיצוני מתמיד. בעקבותו, עסקים רבים נסגרו, היו שיבושים בתחבורה הציבורית, שריפות ענק פרצו והרסו חלקים גדולים ממערב אירופה ומספר הנפגעים והמתים עקב גל החום המשיך לעלות.

צרפת
שריפה התפשטה הלילה (בין שני לשלישי) על פני 27,000 דונם במחז הז'ירונד בדרום מערב צרפת, ואילצה 32,000 אנשים להתפנות. העיירה הסמוכה, קאזאו, רשמה אתמול 42.4 מעלות צלזיוס, הגבוהות ביותר שראתה מאז פתיחת תחנת מזג האוויר שלה, לפני יותר מ-100 שנה ב-1921. ערים מרכזיות במערב צרפת, כמו נאנט וברסט, הגיעו גם הן לשיאי חום חדשים.

במחוז פיניסטר, בחוף האוקיינוס ​​האטלנטי של המדינה, דווח לראשונה על שריפות ביום שני אחר הצהריים. פחות משמונה שעות לאחר מכן, הלהבות השמידו יותר מ-700 דונם של אדמה, מה שגרם לפינוי של כמה כפרים.

שריפת ענק בצרפת (צילום:  SDIS 33/Handout via REUTERS)
שריפת ענק בצרפת (צילום: SDIS 33/Handout via REUTERS)

ספרד
על פי דיווחי של סוכנות הידיעות 'רויטרס', ביום ראשון פקדו שריפות את אזור מרכז קסטיליה וליאון בספרד, כמו כן גם את האזור הצפוני של גליציה. עוד דווח כי עקב השריפות, חברת הרכבות הממשלתית נאלצה להשעות את השירות בין מדריד לגליציה. "יותר מ-70,000 דונם נהרסו בספרד בגלל שריפות השנה, כמעט כפול מהממוצע של העשור האחרון", אמר אתמול ראש ממשלת ספרד, פדרו סאנצ'ס.

מכון הבריאות הלאומי של ספרד העריך אתמול כי יותר מ-510 מקרי מוות הקשורים לגלי חום במדינה, בהתבסס על חישוב סטטיסטי של מקרי מוות עודפים.

שריפות במערב ספרד (צילום: רויטרס)
שריפות במערב ספרד (צילום: רויטרס)

פורטוגל
מאות אנשים מתו בפורטוגל עקב הטמפרטורות הגבוהות, שם גל החום מחמיר את הבצורת הקשה. לפי סוכנות הידיעות, משרד הבריאות של פורטוגל אמר ביום שבת, כי 659 קשישים מתו בשבעת הימים הקודמים במדינה. כמו כן, זוג קשישים מת ביום שני לאחר שרכבם התהפך בזמן שנמלט משריפות בצפון פורטוגל, כך דיווחה רשת השירות הממלכתית.

שריפות ענק בפורטוגל (רויטרס)

בסך הכל, מעל ל-1100 אנשים מתו במהלך גל החום בדרום אירופה.

בבריטניה, שיא החום נשבר: לראשונה בתולדות בריטניה נמדדו היום 40 מעלות צלזיוס, מה שהופך אותו ליום השלישי החם ביותר ברשומות ההיסטוריה במדינה - גורמים רשמיים הזהירו שסביר להניח שהמצב יחמיר.

אין צל. בריטניה סובלת מגל חום קיצוני (צילום: רויטרס)
אין צל. בריטניה סובלת מגל חום קיצוני (צילום: רויטרס)

המכון המטאורולוגי המלכותי של בלגיה פרסם אזהרת מזג אוויר לחום קיצוני בשני מחוזות ביום שלישי, שחזה טמפרטורות של עד 40 צלזיוס במערב ובדרום מערב. עוד הזהיר המכון: "עם טמפרטורות גבוהות מאוד כאלה יהיה צורך באמצעים מסוימים: לשתות באופן קבוע, ללבוש בגדים קלים יותר, לבלות את היום בחדרים קרירים יותר, לעקוב באופן קבוע אחר מצב הבריאות שלך, לאכול מזון קל לעיכול, לשמור על דלתות וחלונות סגורים, לשמור על החום, גם חיות מחמד ובעלי חיים זקוקים לטיפול נוסף".

ההתמודדו עם הבצורת וגל החום
"כמעט כחצי משטחה של אירופה, כולל בריטניה נמצאת ב'סיכון' לבצורת", אמרו אתמול חוקרים בנציבות האיחוד האירופי. מרכז המחקר המשותף הדגיש כי הבצורת ברוב אירופה היא "קריטית" שכן הגירעון הוחמר על ידי גלי החום המוקדמים בחודשים מאי ויוני. עוד דיווח המרכז כי  אספקת המים עשויה להיפגע בחודשים הקרובים.

בשיחה עם CNN אתמול, הזהיר פרופסור מיילס אלן מאוניברסיטת אוקספורד כי גלי חום כאלה יהיו בלתי נמנעים אם האנושות לא תפחית בקרוב את פליטת הפחמן שלה, והוסיף: "זה לא נורמלי, כי אנחנו רק במגמה עולה של טמפרטורות חמות מתמיד". הפתרון, לדבריו, הוא שינוי גורף בתעשיית האנרגיה. "לא סביר שחברות בודדות ישנו את המודלים העסקיים שלהן באופן חד צדדי בגלל החששות לאובדן התחרותיות מול היריבות. "זו צריכה להיות רגולציה על התעשייה בכללותה", הוא אמר.