פסגה בטהרן: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נפגש הערב (שלישי) עם המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי בפתח הפסגה המיוחדת בטהרן, בה משתתף גם נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן. במהלך השיחה בין המנהיג הרוסי והאיראני, חמינאי הדגיש כי הוא משבח את המדיניות הרוסית כלפי ישראל, ופוטין מצדו גינה את חיסול מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני.

חשש באיראן: "התחושה היא שישראל הקימה בלב טהרן ארגון רחב היקף"
האם פוטין "הלך מוזר" בקבלת הפנים בטהרן? התיעוד שמעורר סערה ברשת

כמו כן, חמינאי תקף את ארה"ב וישראל הוסיף כי "כיום ארצות הברית ומדינות המערב חלשות מבעבר, למרות המאמץ וההוצאות הגדולות. הצלחת המדיניות שלהן בסוריה, עיראק, לבנון ופלסטין פחתה. יש לגרש את האמריקאים מהאזור שממזרח לפרת בסוריה. על מועצת הביטחון למלא את חובותיה בנוגע לכיבוש והמשטר הציוני". פוטין מצדו הדגיש כי "עלינו לסיים את העבודה נגד דאעש, קבוצה קיצונית ובדלנית בסוריה. יש לנקות בפעולות מרחיקות לכת כדי לקבוע שגורלה של סוריה תהיה בידי העם הסורי. מדינות המערב מנסות להגביר את הבדלנות בסוריה".

עלי חמינאי, וולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי, וולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
כאמור, בכירים דיפלומטיים מרוסיה, איראן וטורקיה נפגשו בפסגה מיוחדת על מנת לדון על על המלחמה באוקראינה ועל המצב בסוריה. אתר "אל-מיאדין" הלבנוני, המקורב לארגון חיזבאללה, דיווח כי במהלך הפגישה בין הנשיא הרוסי למקבילו האיראני, פוטין הדגיש כי "היחסים בין שתי המדינות מתפתחים בקצב טוב. אנחנו יכולים כבר להתגאות בשיאים חדשים הסחר בין המדינות".

כמו כן, בעיתון "הפייננשל טיימס" דווח כי הגעתו של פוטין לטהרן, עשויה לייצר פריצת דרך לסיום המצור הרוסי על נמלי אוקראינה בים השחור, כאשר ארדואן והאו"ם מתווכחים על מנת להבטיח מעבר של מיליוני טונות של תבואה. אוקראינה, האיחוד האירופי וטורקיה הצהירו כי הצדדים קרובים להשגת הסכם, אולי כבר השבוע. זאת, כאשר טרם הפלישה הרוסית, אוקראינה הייתה יצואנית החיטה החמישית בגדולה בעולם וסיפקה חיטה למדינות כמו סוריה ולבנון.

הפסגה בטהרן (צילום: Turkish Presidential Press Office/Handout via REUTERS )
הפסגה בטהרן (צילום: Turkish Presidential Press Office/Handout via REUTERS )

עם זאת, על פי הדיווחים, העסקה תדרוש את החתימה האישית של פוטין. לפי גורמים מערביים, רוסיה דורשת בתמורה להסיר את הסנקציות של מדינות המערב מעליה, כי לטענתה הן אלו שמגבילות את ייצוא התבואה. יועץ מדיניות החוץ של פוטין, יורי אושקוב, אמר כי "מעבר לא לספק, בטוחים במאה אחוזים שהנושא יידון ישירות על ידי הנשיאים. כמו כן, גורמים במערב הביעו חשש כי איראן עלולה להתערב בסכסוך באוקראינה לאחר שארה"ב הזהירה כי איראן מתכוננת לספק לרוסיה כלי טיס בלתי מאוישים.

במקביל, על פי הדיווחים, בראש סדר היום של הפגישה המשולשת, ידון ארדואן בפלישה המחודשת של הצבא הטרוקיה לסוריה, במטרה לפגוע בקבוצות הכורדיות החמושות בצפון מערב המדינה. מוסקבה וטהרן הן התומכות הגדולות ביותר של הנשיא אסד, בעוד אנקרה תומכת בקבוצות מורדים המבקשות להפילו מכס השלטון. 

במקביל לחשש כי איראן תחמש את הצבא הרוסי באוקראינה, דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, הגיב לדיווחים כי ישראל מוכנה לתקוף את מתקני הגרעין באיראן, והצהיר: "ישראל היא חסרת כוח, ולכן לא תעז לתקוף את איראן. כנעני הוסיף כי "האיומים האחרונים של המשטר הציוני הם רק לוחמה פסיכולוגית ולמשטר הזה אין לא את האומץ ולא את היכולת להתעמת צבאית עם איראן. אנחנו נגיב לכל מעשה אידיוטי מצד ישראל".

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

כזכור, איראן חתמה על מזכר הבנות עם חברת הגז והנפט הגדולה ברוסיה, "גזפרום". זאת, בצל החרם הגדול של המערב על ייצוא גז רוסי בעקבות הפלישה לאוקראינה. בתוך כך הגיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לביקור בטהרן, במסגרתו ישתתף בפסגת פורום אסטנה, שנועדה לדון בענייני סוריה, עם הנשיא האיראני והנשיא הטורקיה.

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר לטלוויזיה האיראנית לקראת הביקור כי הוא מקווה ששתי המדינות "יחתמו בקרוב על הסכם שותפות אסטרטגית מקיף". הוא הוסיף: "הגבלות וסנקציות הן המחיר שרוסיה ואיראן חייבות לשלם עבור ריבונותן". בנושא המלחמה באוקראינה אמר פסקוב כי הסנקציות נגד רוסיה החלו הרבה לפני שהחל "המבצע המיוחד" של רוסיה באוקראינה. הוא גם חזר על המסר הרוסי, שלפיו "המבצע המיוחד" ייגמר רק כאשר כל יעדיו יושגו.