האנטישמיות באירופה: קבוצת תלמידי בית ספר יהודי־צרפתי, שבילתה את חופשת הקיץ במלון בעיירה הקטנה טרילז' ליד ספליט שבקרואטיה, נדהמה אתמול (שלישי) לגלות מול בית המלון "נוף" מפתיע שנוסף בשעות הלילה - צלב קרס ענק בצבע אדום שצויר על ידי אלמונים על הכיכר ועל המדרכה.

לאחר שהמידע הועבר לשגרירות ישראל על ידי איגוד הקהילות היהודיות באירופה, פנה האיגוד גם למשרדי ראש הממשלה, הנשיא ושרי החוץ והפנים הקרואטים. כל הגורמים הרשמיים גינו את האירוע והביעו גילויי זעזוע והתנצלות כלפי התלמידים. המשטרה הקרואטית פתחה בחקירה.

רוברט זינגר, יו"ר המרכז לאימפקט יהודי ולשעבר מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, מסר: "לא מתקבל על הדעת כי חברי הקהילה היהודית של צרפת שרצו לבלות את חופשת הקיץ בקרואטיה או לחלופין בכל מקום אחר בעולם ייאלצו לחיות בתחושת פחד ובחוסר ביטחון רק בגלל זהותם היהודית. המקרה הקשה הוא הוכחה לכך שהאנטישמיות באירופה עדיין בוערת. אני קורא לכלל מנהיגי מדינות אירופה לפעול למען הגנת הקהילות היהודיות, ועל ממשלת קרואטיה באופן מיידי לקבל את הגדרת האנטישמיות הבינלאומית IHRA ולפעול למיגור התופעה".

ח״כ יום טוב כלפון, יו"ר ועדת המשנה לזכאי השבות וקשר עם התפוצות, על המפגן האנטישמי מול תלמידים בקרואטיה: ״לאנטישמיות אין חיסון- אבל ליהודים יש בית. למגפת האנטישמיות באירופה עוד לא נמצא חיסון. ‏האנטישמים רודפים את היהודים, גם ילדים בכל מקום ואפילו בחופשתם. אבל בשונה מהעבר ליהודים יש בית, מדינה חזקה עם צבא חזק, בה היהודים יכולים להגן על עצמם. ‏אני קורא לאחינו בתפוצות בואו לארץ, לטייל, לנפוש וגם לחיות. כאן הבית שלכם".

יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה, הרב מנחם מרגולין, הצהיר: "הילדים התעוררו וראו צלב קרס אדום ענק, סמל הכאב והרצח ליהודים בכל מקום, שאומר בבירור - אתם לא רצויים כאן. זה הצלב הבוער, הלולאה סביב העץ ליהודים. החופשה הזאת עבור הילדים האלה תהיה עכשיו חופשה בלתי נשכחת, מהסיבות הלא נכונות. אף על פי שאני בטוח שדעותיהם של האחראים לציור צלב קרס ענקי אינן מייצגות את הרוב המכריע של הקרואטים, תקיפה זו מסמלת עדיין כאב עמוק ליהודים בכל מקום".

הרב מרגולין הוסיף: "המלחמה באנטישמיות באירופה עדיין בעיצומה. ההתקפה הזו היא תזכורת לכך שלעולם לא נוכל להרשות לעצמנו להיות שאננים ולאפשר לנגיף האנטישמיות להתפשט ללא בקרה".