מנהיגי רוסיה, טורקיה ואיראן נועדו אמש בטהרן ל"פסגת אסטנה", שחורגת מהעילה המוצהרת לקיומה - המצב בסוריה. כשהמתכונת כללה, פרט למפגש המשולש, גם מפגשים בילטרליים.

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן נחת בטהרן שלשום בלילה, בעוד ולדימיר פוטין נשיא רוסיה הגיע אתמול אחר הצהריים. בשעות הבוקר פגש ארדואן את נשיא איראן אברהים ראיסי, שהצהיר כי שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בעניינים ביטחוניים, ביטחון גבולות, המאבק בטרור, המאבק בסמים והמאבק בפשע המאורגן היו מהנושאים החשובים בשיחות.

לאחר מכן נפגשו השניים עם המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנאי, שאמר לארדואן כי תקיפה בסוריה תפגע באזור ותיטיב עם הטרוריסטים. עוד דווח כי המנהיג האיראני יעץ לנשיא הטורקי "לשקול ולראות את ביטחונה של סוריה כביטחונה של טורקיה", וציין שהמלחמה במדינה צריכה להסתיים באמצעות הידברות. במקביל, אמר קצין בכיר בכוחות היבשה האיראניים, הגנרל קיורמוס חיידרי, כי ארצו מוכנה לייצא ציוד צבאי וכלי נשק לסוריה.

אף על פי שהנושא הרשמי של המפגש הוא המצב בסוריה, הביקור, שמעורר דאגה רבה במערב, עסק גם בנושאים כלכליים וביטחוניים דו־צדדיים, כשהנשיא פוטין דוחק במארחיו האיראנים להגדיל את שיתוף הפעולה הכלכלי עם ארצו במטרה לצמצם את השפעת הסנקציות האמריקאיות על המשק הרוסי.

בנוסף, פוטין דן עם מארחיו ברכישת מאות מל"טים נוספים מתוצרת איראן וכן שבבים מתקדמים עבור הצבא הרוסי באוקראינה. בהמשך נועד פוטין לפגישה נפרדת עם ארדואן כדי לדון עמו בשיפור היחסים בין המדינות, שהידרדרו מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. על הפרק עלה גם פתרון משבר יצוא החיטה מאוקראינה.

יצוין כי עם הגיעו לטהרן פגש פוטין את ראיסי ואחר־כך את חמינאי. בפגישתו עם הנשיא האיראני אמר פוטין כי הוא מקווה שהביקור יהווה נקודת מפנה ביחסי רוסיה־איראן. אחר כך הכריז כי "הביקור הזה בטהרן יהיה פורה במובנים של הבאת ביטחון ויציבות לאזור".

ראיסי אמר מצדו: "לאחר ביקורי במוסקבה, עניינים משותפים לשתי המדינות מתקדמים מהר יותר מהצפוי. לשני הצדדים יש רצון לקדם את מערכת היחסים ולהביא אותה לממד הפרקטי. שיתוף הפעולה שלנו במלחמה בטרור יוכיח שאנחנו יכולים לעמוד ביעדים שהצבנו ואני חושב שהמאמצים שלנו יסייעו לנו להגביר את הביטחון האזורי".

כדי להצביע על ההיבט הכלכלי החשוב של ביקור פוטין, הודיע מנכ"ל חברת הנפט הלאומית של איראן כי החברה חתמה על מזכר הבנות עם חברת הנפט הרוסית גזפרום בשווי של 40 מיליארד דולר בשדה שיתוף הפעולה האסטרטגי. הוא ציין שעד כה נחתמו חוזים בשווי 4 מיליארד דולר עם חברות רוסיות לפיתוח שבעה שדות נפט.

"בהתחשב במפת היחסים המשתנה במזרח התיכון והשינוי ביחסים עם המערב בעקבות המלחמה באוקראינה, השלטונות באיראן ינסו להבטיח את תמיכתה של מוסקבה בעמדה האיראנית של עימות מול וושינגטון ובעלות בריתה באזור", אמר מקור בכיר במשטר האיראני.

שר החוץ האיראני, אמיר עבדאללהיאן, טען מצדו כי לאיראן תפקיד מרכזי בניהול המשבר בסוריה. "המשבר הביטחוני החדש בין סוריה וטורקיה חייב להיות מנוהל", אמר השר האיראני והוסיף: "הרפובליקה האסלאמית של איראן חיונית לדיפלומטיה דינמית. השיחות יספקו הזדמנות לחזק עוד יותר את היחסים ולפתח את השת"פ הכלכלי, תוך התמקדות בביטחון באזור באמצעות פתרון מדיני בלי להידרש למלחמה, וכן להבטיח ביטחון תזונתי".