בצל פסגת רוסיה-איראן-טורקיה שנערכה השבוע, שר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, ויושב ראש המטות המשולבים, מארק מילי, הזהירו את איראן מלסייע למוסקבה, זאת על רקע החששות ההולכים וגוברים לפיהם איראן תעביר לרוסיה מל"טים שייסיעו לה במלחמה באוקראינה.

בניגוד לנימוק הרשמי למפגש: "פסגת אסטנה" בטהרן הפכה ליריד נשק וכלכלה

"אנחנו מציעים לאיראן לא לסייע לרוסיה, אנחנו חושבים שזה רעיון ממש גרוע", אמר אוסטין במסיבת עיתונאים והוסיף: "אני לא חושב שזה רעיון טוב שאיראן תספק מל"טים או מערכות נשק אחרות  לרוסיה. נראה לאן כל זה יוביל".

כזכור, היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, חשף כי משלחת רוסית ביקרה בשדה תעופה באיראן לפחות פעמיים במהלך החודש האחרון.  לפי הדיווח ברשת CNN מטרת הביקור הייתה לבחון מל"טים מתקדמים מסוגים שהאד 191 ושהאד 129 המסוגלים לשאת חימוש קרבי מדויק.

"יש לנו מידע שממשלת איראן מתכוננת לספק לרוסיה כמה מאות מל"טים, כולל מל"טים בעלי יכולת חימוש קרבי מדויק", אמר סאליבן בהצהרה ל-CNN. סאליבן אמר כי למיטב ידיעתה של ארה"ב, הביקור שנערך ביוני "היה הפעם הראשונה שבה משלחת רוסית ביקרה בשדה התעופה הזה לתצוגה כזו". משלחת רוסית ביקרה שוב בשדה התעופה לתצוגה דומה ב-5 ביולי, אמרו הגורמים הרשמיים.

עוד קודם לכן, הצהיר סאליבן כי ארצות הברית מעריכה שאיראן מתכוונת לחמש את רוסיה ולספק לה מאות כלי טיס בלתי מאוישים עבור המלחמה באוקראינה. 

דיווח: ארצות הברית שוקלת להעביר מטוסי קרב מתקדמים לאוקראינה

בתוך כך, אוסטין הודיע כי ארצות הברית תספק ארבעה משגרי רקטות נוספים לאוקראינה כחלק מחבילת סיוע צבאית. אוסטין אמר כי הכוחות האוקראינים השתמשו במערכות הרקטות "ביעילות רבה כל כך" במאבק נגד הכוחות הרוסיים, וכי כלי הנשק "עשו הבדל בשדה קרב". 

ארה"ב שלחה לאחרונה משגרי רקטות לאוקראינה כחלק מחבילת סיוע צבאית בסך של כ-450 מיליון דולר. עד כה, ארצות הברית הוציאה כ-6.1 מיליארד דולר על סיוע צבאי לאוקראינה מאז תחילת המלחמה. במקביל, מפקד חיל האוויר האמריקאי רמז כי קייב עשויה לקבל גם מטוסי קרב מתקדמים, כך דווח באתר פוליטיקו.