לאחר שנפתח הליך משפטי: משרד המשפטים הרוסי ביקש היום (חמישי) לסגור את פעילות הסוכנות היהודית במדינה בשל "הפרות החוק של הפדרציה הרוסית", לטענתם. זאת, לאחר שישראל פנתה בשבוע שעבר למוסקבה וביקשה הבהרות לגבי הבדיקה שנפתחה. 

כמו כן, תהלך הסגירה מלווה בהליך משפטי, כאשר דיון בעניינו נקבע ל-28.7.22 בבית המשפט במוסקבה וגורמים בסוכנות הבהירו כי מדובר לא בהחלטת סגירה מיידית. כזכור, בתחילת החודש נחשף ב"ג'רוזלם פוסט" כי פקידי ממשל רוסים שלחו מסמך רשמי למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, המורה להם להפסיק את כל פעולותיהם במדינה. 

בשל ההליך המשפטי נגד הסוכנות היהודית: ישראל ביקשה הבהרות מרוסיה

באותה עת, נמסר מהסוכנות היהודית כי "במסגרת עבודת המשלחת של הסוכנות היהודית ברוסיה אנו נדרשים מדי פעם להתאמות כאלה ואחרות, ע"פ דרישת הרשויות. המגעים עם הרשויות מתקיימים באופן רציף, מתוך מגמה להמשיך את פעילותנו בהתאם לכללים שנקבעים ע"י הגורמים המוסמכים, וגם כעת מתקיים דו שיח מסוג זה".

בשבוע שעבר נפגש שגריר ישראל ברוסיה אלכס בן-צבי עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב במשרד החוץ במוסקבה וביקש ממנו הבהרות לגבי הליך הבדיקה של משרד המשפטים הרוסי, והאם ניתן לפתור את הסוגייה ללא צורך בהתערבות של הדרג המדיני הבכיר. בכיר ישראלי אמר שבן-צבי הסביר לבוגדנוב את החשיבות של פעילות הסוכנות עבור ישראל. לפי הגורמים המעורים בפרטים, השגריר יצא די פסימי מהפגישה.

כמו כן, השגריר הישראלי במוסקבה דייוח למשרד החוץ בירושלים כי בוגדנוב ציין שמשרד החוץ הרוסי לא הכיר את הסוגיה והדגיש שלא מדובר במהלך מדיני של רוסיה נגד ישראל אלא בהליך משפטי בלבד. בוגדנוב אמר לשגריר הישראלי שהנושא ייבדק. 

מהסוכנות היהודית נמסר: "מבקשים להבהיר שנקבע דיון מקדמי ב-28.7.22 בבית משפט בנושא, כאשר זהו ההמשך של ההליך המשפטי שעליו פורסם בעבר. כמו שאמרנו עד כה, אנחנו לא מגיבים במהלך ההליך המשפטי".

משרד המשפטים הרוסי טען כי "התביעה לסגירת העבודתה של הסוכנות היהודית, נובעת בשל האשמתה בהפרת החוק הרוסי בפעילותה".

לפיד, פוטין (צילום: רויטרס,יונתן זינדל, פלאש 90)
לפיד, פוטין (צילום: רויטרס,יונתן זינדל, פלאש 90)

שר התפוצות נחמן שי, הגיב: ״יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה. הנסיון להעניש את הסוכנות היהודית בשל עמדתה של ישראל לגבי המלחמה הוא פאתטי ומעליב. את יהודי רוסיה לא ניתן יהיה לנתק מהקשר ההיסטורי והרגשי למדינת ישראל.״

שרת העליה והקליטה פנינה תמנו שטה: "עליית יהודים לישראל היא זכות בסיסית שקיימת לכל יהודי בעולם. פעילות הסוכנות היהודית מתרחשת בכל רחבי אירופה ויתר היבשות, כך גם ברוסיה, בתיאום מלא עם הרשויות המקומיות. אין שום סיבה מוצדקת לעצירת הפעילות של הסוכנות ועל כן מתקיימים מאמצים דיפלומטים להבהרת הסוגיה והסדרת הפעילות בתיאום.

"כמי שמחזיקה באחריות המנסטראלית לעליית יהודים וקליטתם בישראל, פניתי לאחרונה מספר פעמים לראש הממשלה יאיר לפיד בכדי שיקיים דיון בדרג המדיני בנושא ואני עומדת בקשר רציף עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. כפי שידענו לעבוד בשיתוף פעולה עם השלטונות ברוסיה במשך עשורים רבים אין לי ספק שימצאו הפתרונות ההולמים״.