מפקד חיל האוויר האמריקאי במזרח התיכון הזהיר היום (חמישי) כי המיליציות הנתמכות על ידי איראן עלולות לחדש את ההתקפות באזור נגד ארצות הברית ובעלות בריתה בעקבות העלייה במתיחות באזור, תקיפות שעלולות להוביל להסלמה חדשה במזרח התיכון.

ארצות הברית במסר תקיף לאיראן: "סיוע וחימוש רוסיה - רעיון גרוע"

בשיחה עם עיתונאים לפני שנכנס לתפקידו החדש בבסיס חיל האוויר 'אל-עודיד' בקטאר, הביע סגן גנרל אלכס גרינקיץ', גם חשש מפני ההשפעה הרוסית והסינית. גרינקיץ' אמר כי "היפוך לכאורה של היחסים הצבאיים בין רוסיה לאיראן , כאשר מוסקבה עשויה לרכוש מל"טים איראנים מראה קצת יותר על מערכת יחסים ממה שהיינו רוצים שתהיה להם, בהינתן ההקשר של כל מה שקורה באוקראינה". 

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נפגש מוקדם יותר השבוע עם המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי בפתח הפסגה המיוחדת בטהרן, בה משתתף גם נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן. במהלך השיחה בין המנהיג הרוסי והאיראני, חמינאי הדגיש כי הוא משבח את המדיניות הרוסית כלפי ישראל, ופוטין מצדו גינה את חיסול מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני.

אתר "אל-מיאדין" הלבנוני, המקורב לארגון חיזבאללה, דיווח כי במהלך הפגישה בין הנשיא הרוסי למקבילו האיראני, פוטין הדגיש כי "היחסים בין שתי המדינות מתפתחים בקצב טוב. אנחנו יכולים כבר להתגאות בשיאים חדשים הסחר בין המדינות".

איראן ערכה בחודש שעבר ניסוי בטיל נושא-לוויינים, מה שגרם לבית הלבן לאיים בסנקציות נוספות על טהרן על מנת למנוע ממנה להאיץ את תוכנית הטילים הבליסטיים המתקדמים שלה. ערוץ "איראן אינטרנשיונל" דווח כי הרקטה התפוצצה לאחר שיגורה. זאת, למרות טענת טהרן על שיגור מוצלח של הטיל נושא הלוויינים. 

רוב לודוויק, דובר הפנטגון, הביע דאגה מהשיגור, ואמר כי הצבא האמריקאי "ימשיך לעקוב מקרוב אחר הרדיפה של איראן אחר טכנולוגיית שיגור חלל בת קיימא והשפעתה על התקדמות בתוכנית הטילים הבליסטיים הכוללת שלה".

הסוף להסכם הגרעין עם איראן? ראש המודיעין הבריטי בדיווח דרמטי

בתוך כך, ראש המודיעין הבריטי, ריצ'רד מור, מסר הערב בוועידת אספן, כי המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אינו מעוניין לחזור להסכם הגרעין מ-2015. זאת על רקע דברי שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, כי "חלון ההזדמנויות להחיות את הסכם הגרעין עומד להיסגר".

כאמור, קולונה אמרה כי "כי המצב אינו בר קיימא ואיראן מבצעת שימוש בטקטיקות עיכוב וחזרה לעמדות קודמות, על אף דברים שהוסכמו בעבר". היא הוסיפה כי "יש עדיין חלון הזדמנויות אך על איראן להחליט אם לקבל את הסכם, הזמן חולף וטהרן חייבת להבין זאת", טענה שרת החוץ הצרפתית, "בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב יקשו עוד יותר על חתימת הסכם. חלון ההזדמנויות ייסגר בעוד כמה שבועות. לא יהיה הסכם טוב יותר מזה שנמצא על השולחן".

כזכור, ראש הממשלה יאיר לפיד חשף השבוע פרטים משיחתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. לפיד מסר כי "במהלך הביקור, הבהרתי לנשיא ולצוותו שישראל מתנגדת להסכם הגרעין ושומרת לעצמה חופש פעולה מלא, מדיני ומבצעי, מול תוכנית הגרעין האיראנית. הממשלה תקבל היום דיווח מקיף על ביקור הנשיא", הדגיש לפיד. לצד זאת, בנושא הגרעין האיראני לפיד הדגיש בפני שרי הממשלה כי "אמרנו לביידן שאנחנו צריכים שיהיה איום צבאי, אם יהיה הסכם טוב נתמוך בו".