על רקע המבוי הסתום והקיפאון בשיחות הגרעין בין איראן למעצמות, תת-מזכיר המדינה של ארה"ב לעניינים מדיניים, ויקטוריה נולנד, הודיעה היום (שבת) כי וושינגטון תגביר את הלחץ על איראן, במידה והמנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית, עלי חמינאי, לא יקבל את העסקה הנוכחית. זאת, על רקע דבריו של ראש המודיעין הבריטי, ריצ'רד מור, כי חמינאי אינו מעוניין בחזרה להסכם מ-2015.

בתוך כך, נולנד הוסיפה כי חזרתה של איראן להסכם, תאפשר לה להחזיר את יצוא הנפט לשווקים הגלובלים, ולעזור לעצמה להקל על הסנקציות מצד מדינות המערב. בפורום הביטחון של ועידת אספן, הדגישה נולנד כי "העסקה המוצעת תעזור לכלכלה האיראנית, אך עד כה היא בחרה לא ללכת בדרך הזו. זה תלוי באיראן, ובסופו של דבר המנהיג העליון במדינה צריך להסכים לעסקה הזו שמונחת על השולחן".

עלי חמינאי (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי (צילום: רויטרס)

במקביל, רפאל גרוסי, ראש סבא"א, התייחס בריאון לעיתון ספרדי לסוגיית הגרעין האיראני ואמר: "תוכנית הגרעין של איראן דוהרת קדימה, ולסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יש נראות מוגבלת מאוד על המתרחש".

כזכור, שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, הודיעה כי "חלון ההזדמנויות להחיות את הסכם הגרעין עומד להיסגר". קולונה הדגישה כי "כי המצב אינו בר קיימא ואיראן מבצעת שימוש בטקטיקות עיכוב וחזרה לעמדות קודמות, על אף דברים שהוסכמו בעבר". היא הוסיפה כי "יש עדיין חלון הזדמנויות אך על איראן להחליט אם לקבל את הסכם, הזמן חולף וטהרן חייבת להבין זאת", טענה שרת החוץ הצרפתית, "בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב יקשו עוד יותר על חתימת הסכם. חלון ההזדמנויות ייסגר בעוד כמה שבועות. לא יהיה הסכם טוב יותר מזה שנמצא על השולחן".