הסוכנות היהודית יזמה תוכנית סודית להעביר את פעילותה מרוסיה לישראל ולנהל את תוכניות העלייה לארץ מרחוק. ההחלטה מגיעה בעקבות בקשתו של משרד המשפטים הרוסי מיום חמישי האחרון להפסיק את פעילות הסוכנות במדינה.

בזמן הנתון, יתקיים דיון בנושא בבית המשפט הרוסי בשבוע הקרוב, ועד אז הסוכנות היהודית תנסה להילחם בעניינה. "עובדי הסוכנות היהודית עובדים על ה"אריזה", באופן מטפורי, והערכה מחדש של האתגרים והעבודה שלהם", מסר מקורב לסוכנות.

המשבר עם רוסיה מעמיק? גורמים ישראלים: פסימיות בכל הקשור לסוכנות היהודית
בשל ההליך המשפטי נגד הסוכנות היהודית: ישראל ביקשה הבהרות מרוסיה

ההבנה כרגע היא שאין פתרון למצב המשפטי הסבוך ברוסיה, ולכן יש צורך ביצירת מערכת שתאפשר לנהל את הבקשות לעלייה מרחוק. אף על פי שתוכניות העלייה יכולות להתנהל בפלטפורמה מקוונת, הדבר לא יהיה נוח עבור האוכלוסייה המבוגרת, שרגילה לפגישות פנים מול פנים. 

גורם בסוכנות הבהיר כי ללא יכולת לקדם את העלייה מרוסיה, שיעורי ההגירה ירדו באופן דרמטי בשנים הקרובות.

כ-30,000 אזרחים רוסים הגישו בקשה לעלות לישראל, מאז פלשה מוסקבה לאוקראינה בחודש פברואר האחרון, וניתן אישור ל-5,000 רוסים לעלות לארץ. 

כזכור, ביום חמישי האחרון משרד המשפטים הרוסי ביקש לסגור את פעילות הסוכנות היהודית במדינה בשל "הפרות החוק של הפדרציה הרוסית", לטענתם. זאת, לאחר שישראל פנתה בשבוע שעבר למוסקבה וביקשה הבהרות לגבי הבדיקה שנפתחה.

מטעמו של ראש הממשלה, יאיר לפיד, נמסר: "הקהילה היהודית ברוסיה מחוברת לישראל בקשר עמוק וחשיבותה עולה בכל שיחה מדינית עם ההנהגה הרוסית. נמשיך לפעול בערוצים הדיפלומטים, כדי שפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית לא תעצר".