היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הודיע מוקדם יותר החודש כי רוסיה קיבלה מאות רחפנים מאיראן, ותתחיל להתאמן איתם תוך שבועות ספורים. ב"דיילי ביסט" ניתחו היום (שני) את עסקת המל"טים הנרקמת בין איראן לרוסיה, והעריכו האם המהלך ייתן למוסקבה את היתרון הדרוש לה כדי לשנות מהותית את מהלך הלחימה באוקראינה?.

בדרך לשינוי המשוואה במלחמה באוקראינה? גורמי מודיעין בהודעה דרמטית

החשש מוצדק? 

למרות החששות של האמריקאים מעבודה משותפת של מדינות כמו רוסיה, ונצואלה, איראן, צפון קוריאה ואחרות - טבעה של העסקה נראה הרבה יותר כמו ניצול הזדמנויות עבור טהרן ומהצד השני ייאוש מצד מוסקבה. 

תוכנית המל"טים המקומית של רוסיה חסרת מעוף, התעשייה שלה נאבקת להחליף אובדן ציוד, וישראל, שותפת המל"טים המסורתית של רוסיה, מתרחקת משני הצדדים לסכסוך. בהתחשב בכך שיצרני רחפנים המיושרים לארה"ב כמו טורקיה לא צפויים למכור רחפנים לרוסיה, רק לאיראן יש את תעשיית הרחפנים המקומית, עניין בהפצה וחוסר דאגה לגבי תגובה פוליטית כדי למשוך את המהלך הזה.

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)

איראן מייצרת עשרות סוגים שונים של מל"טים, כאשר סקירה של 2019 של הצבא האיראני על ידי סוכנות הביון הביטחונית של ארה"ב ציינה כי מל"טים "הם היכולת האווירית המתקדמת ביותר של איראן" והמל"טים שלהם יכולים לבצע מודיעין, מעקב וסיור, לירות תחמושת או להתנגש במטרה ולהתפוצץ. לאחרונה, הם אף הראו יכולת לשגר מל"טים מכלי שיט, מה שמרחיב את טווח הפגיעה שלהם.

הצהרתו של סאליבן, סיפקה כמה רמזים לגבי סוגי המל"טים שאיראן עשוייה לספק. הודעתו של סאליבן סיפקה כמה רמזים לגבי סוגי המל"טים שאיראן עשויה לספק. פקידים אמריקאים טענו שטהרן הציגה את ה-Shahed-191 ואת ה-Shahed-129 למשלחת רוסית ביוני, אשר בניגוד למל"טים הפשוטים, מסוגלים לסיור ארוך טווח ולירות אמצעי לחימה.

בעוד שהתרחיש הגרוע ביותר עבור אוקראינה יהיה שאיראן תעביר את המל"טים החדשניים ביותר שלה לרוסיה, סביר יותר שטהרן תרצה לשמור את המערכות החדשות ביותר שלה ולשלוח פלטפורמות מתכלות יותר במקום זאת.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

מלחמת רוסיה אוקראינה (צילום: רויטרס)
מלחמת רוסיה אוקראינה (צילום: רויטרס)

לצד זאת, ארטילריה היא המפתח להתקדמות של רוסיה, ומל"טים בעלי יכולות תקיפה למרחקים ארוכים יאפשרו לה לאתר מטרות לבצע אש ארטילרית בזמן אמת. יחד עם זאת, המל"טים האיראניים אטומים לא פחות למערכות נ"מ אוקראיניות, מה שמעורר את השאלה כמה זמן עוד הם יחזיקו מעמד. בסך הכל, יש גבול לכמה נזק הם יכולים לעשות מבחינה טקטית, וסביר להניח שלא יעשה הרבה הבדל אסטרטגית.

אבל אם איראן תתחיל להעביר מל"טים מתוחכמים יותר, תסייע בהברחת רכיבים שחסרה לרוסיה, או אולי תנהל משא ומתן על מכירת כלי נשק אחרים כמו טילים - כל ההימורים עלולים לרדת מהשולחן.