על רקע המאמצים לכינון הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות, נשיא איראן, איברהים ראיסי, התייחס היום (שלישי) לסוגיה וטען: "איראן מעולם לא עזבה את שולחן המשא ומתן. אנשי המערב הם אלה שיצרו משבר במשא ומתן על ידי הגינוי במועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

לדבריו, "סיום המשא ומתן מחייב את רצון הצד השני מעל הכל. סוגיית הרפובליקה האסלאמית של איראן היא הגיונית ורציונלית, וברור שאם הצד השני יתנהג בהגיון ורציונלי, המשא והמתן יכול להוביל לתוצאות. היום אנו מלאי תקווה יותר מכל זמן אחר לגבי עתידה של המדינה, ונשנה את המצב לטובת העם על ידי הסתמכות על מה שיש לנו וגם על תמיכת האומה והנהגת המנהיג העליון".

"אנחנו נמצאים במצב מורכב ביותר": ראש אמ"ן לשעבר מתייחס לדוח סבא"א

ארה"ב במסר מאיים לאיראן: "נפעיל לחץ במידה ולא תקבל את הסכם הגרעין"

כזכור, אתמול איימו בטהרן כי לא יחזירו לשימוש את מצלמות המעקב אחר יכולותיה הגרעיניות עד שהסכם הגרעין משנת 2015 יחודש במלואו. , דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, האשים את ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, בהיותו "לא מקצועי, לא הוגן ובעל השקפות שאינן מועילות".

בתחילת יוני הזהיר גרוסי כי איראן מתכוונת לנתק 27 מצלמות נוספות ממתקני הגרעין שלה, מה שיקשה על המעקב אחר יכולותיה הגרעיניות. עוד הוסיף גרוסי כי המצלמות הוסרו, בין היתר, מהכורים הגרעיניים בנתנז ובאיספהן, וכי ישנן כרגע בסך הכל כ-40 מצלמות פעילות ברחבי הכורים באיראן.

המתקן הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
המתקן הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי התבטא בתקיפות, וטען כי ייצור אמצעי לחימה הוא הגורם היעיל ביותר כדי לנצח במלחמה. כמו כן, הודיע כי איראן "נחושה לייצר את הנשק התקדם ביותר". סלאמי התריע כי אם יתרחש פיצוץ או תקיפת סייבר במתקן צבאי איראני, "יודעים אויבנו כי הם יספגו תגובות רבות על כך".

בתחילת החודש דו"ח של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית חשף כי  איראן הגבירה את העשרת האורניום שלה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות במתקן התת-קרקעי באתר הגרעיני שבכפר פורדו. עוד עלה מהדו"ח כי הצנטריפוגות המפותחות מאפשרות מעבר קל יותר בין דרגות שונות של העשרה, וכי הזרמת גז אורניום שש-פלואורי, המשמש להעשרת אורניום, הוגברה ב-5%.

איראן הודיעה מצידה לסוכנות הבין-לאומית שהיא מתכננת להשתמש בטכנולוגיות אלו על מנת להעשיר אורניום עד לרמת ריכוז של 20%. במתקנים אחרים במדינה, המדינה מעשירה אורניום לדרגה של 60%, הרבה מעבר לרמה של 20% שהיא נהגה לייצר לפני ההסכם של 2015. בהסכם הוגבלה הרמה המותרת ל-3.67%.