מקורות יודעי דבר טענו היום (שישי) כי ספינת תבואה אוקראינית אמורה לצאת היום (שישי) מנמל אודסה, לראשונה מאז פרוץ המלחמה. "ספינת התבואה אמורה לעזוב היום, אלא אם כן יקרה משהו לא צפוי", אמרו לסוכנות "ספוטניק" הרוסית. 

בני ערובה: המלחמה באוקראינה הובילה למשבר תזונתי קטסטרופלי באפריקה

שובר שוויון? המהלך הדרמטי שארה"ב שוקלת להוציא לפועל נגד רוסיה

במקביל לכך, הנשיא זלנסקי אישר במהלך ביקורו בנמל צ'ורנומורסק כי ספינת התבואה הראשונה מאוקראינה "מוכנה ומחכה לצאת מהנמל". גורמים רשמיים אמרו שעוד 17 ספינות כבר עמוסות ב-600,000 טונות של מטען. ראש הסיוע של האו"ם הבהיר שהיצוא יוכל להתחדש בבטחה רק כאשר אישור המסלול דרך הים השחור יושלם.
 
היעד של הספינה הראשונה עדיין לא היה ברור, אך ראש הסיוע של האו"ם אמר כי סומליה נמצאת בראש סדר העדיפויות. שמונה אזורים במדינה נמצאים בסכנת רעב. הנשיא זלנסקי אמר שחשוב לאוקראינה להבטיח ביטחון תזונתי עולמי: "בעוד שמישהו שחוסם את הים השחור ולוקח את חייהם של מדינות אחרות, אנחנו נותנים להם הזדמנות לשרוד". 


 

זלנסקי בנמל צ'ורנומורסק (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
זלנסקי בנמל צ'ורנומורסק (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

 מוקדם יותר החודש, חתמו אוקראינה ורוסיה באיסטנבול על שני הסכמים נפרדים עם טורקיה והאו"ם על ייצוא תבואה ומוצרים חקלאיים דרך הים השחור. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הדגיש כי "החתימה על הסכם עסקת המזון בין רוסיה לאו"ם מדגישה את הניסיונות המלאכותיים שעשה המערב להאשים את רוסיה בבעיות של ייצוא תבואה לשווקי העולם".

בכיר באו"ם אישר כי נציגים מרוסיה, אוקראינה, טורקיה והאו"ם יבדקו ספינות המגיעות לאוקראינה על מנת לוודא שהן נקיות מנשק. ההסכם קובע גם ייצוא של דגנים, מזון ודשנים דרך הים השחור משלושה נמלים. האו"ם גם יקל על ייצוא מוצרי מזון ודשנים רוסיים שהוגבלו עקב סנקציות מערביות.

גוטרש אמר במעמד החתימה כי עסקה כזו בין שתי מדינות בעת מלחמה היא "חסרת תקדים" וכי היא "תביא הקלה למדינות מתפתחות על סף פשיטת רגל ולאנשים הפגיעים ביותר על סף רעב". כמו כן, ציין כי ההסכם "יעזור לייצב את מחירי המזון העולמיים, שכבר היו ברמות שיא עוד לפני המלחמה - סיוט אמיתי למדינות מתפתחות".

היוזמה שנחתמה פותחת נתיב להיקפים משמעותיים של יצוא מזון מסחרי משלושה נמלים אוקראינים מרכזיים בים השחור - אודסה, צ'רנומורסק ויוז'ני. "משלוח מלאי תבואה ומזון לשווקי העולם יסייע לגשר על פערי אספקת המזון העולמית ולהפחית את הלחץ על המחירים הגבוהים", ציין גוטרש. ההסכם תקף ל-120 יום וניתן להארכה אוטומטית ללא צורך במשא ומתן נוסף. באו"ם מאמינים שתקופת ההסכם תספיק למשלוח של כ-25 מיליון טונות של חיטה ודגנים אחרים שנתקעו בנמלי אוקראינה.

רוסיה מדורגת במקום הראשון בייצוא חיטה בעולם, שכן היא מייצגת 18% מהיצוא העולמי, בשווי של 7.9 מיליארד דולר, ואוקראינה מייצגת 7%. במילים אחרות, שתי המדינות מהוות כשליש מאספקת החיטה בעולם.

כמה מדינות מתפתחות ועניות באירופה ובמרכז אסיה, המזרח התיכון ואפריקה תלויות במידה רבה בחיטה רוסית ואוקראינית. היעדר יצוא תבואה מנמלי אוקראינה גרם להחמרת משבר המזון העולמי. לפני המלחמה באוקראינה, רוב שמן החיטה, התירס והחמניות האוקראיני עברו בנמלי הים השחור. כעת, רבים מאותם נמלים נמצאים בשליטה רוסית או נצורים על ידי מוקשים אוקראינים, בעוד התשתית שלהם ניזוקה.

אוניית משא אוקראינית (צילום: REUTERS/Vincent Mundy)
אוניית משא אוקראינית (צילום: REUTERS/Vincent Mundy)

מהיום הראשון לתחילת המלחמה סגרה אוקראינה את נמליה המכילים כ-20 מיליון טונות של תבואה, התקועים כעת בממגורות של אוקראינה, כך לפי רויטרס. השבתה זו הובילה לקריסת שרשראות האספקה ​​של אוקראינה, ועד אמצע השנה נתקעו במדינה לפחות 20 מיליון טון דגנים שיוצרו ב-2021, במקביל לתחילת קציר החיטה. 

חלק מהחיטה, התירס והשעורה הובלו דרך היבשה לרומניה, לפולין ולנמלי הים הבלטי. סך יצוא התבואה בחודש יוני הסתכם ב-1.4 ​​מיליון טון בלבד, לעומת כ-5 מיליון טון בחודש בשנים קודמות, בעוד המאמצים להגדיל את נפח ההובלה נפגעו בשל המחסור בדלק למשאיות ומשבר האנרגיה באירופה.