יו"ר בית הנבחרים האמריקאי, ננסי פלוסי, הבהירה היום (רביעי) בעת ביקורה בטייוואן כי היא מקווה "שסין מבינה שהיא לא יכולה למנוע מאנשים להגיע למדינה". עוד הוסיפה כי ארה"ב תומכת בסטטוס קוו, "לא רוצים שמשהו יקרה לטייוואן בכוח. רוצים שהיא תשמור על ריבונותה".

רוסיה גינתה את ביקור פלוסי בטאיוואן; סין: "ארה"ב משחקת באש"

במקביל, משרד ההגנה של טייוואן הודיע כי צבאו יישאר בקשר הדוק עם בעלות ברית אזוריות, וישפר את התיאום ושיתוף הפעולה כדי למנוע במשותף את הסלמה של המתיחות עם סין. אתמול דווח כי 21 מטוסי קרב סיניים פלשו לשטחה האווירי של טאיוואן, כתגובה ראשונית לביקור פלוסי.

עוד ציינו כי תרגילי הצבא הסיני, "הפרו את חוקי האו"ם, פלשו למרחב הטריטוריאלי של טייוואן והסתכמו בחסימה של האוויר והים שלה". במשרד ציינו כי יגנו על ביטחונו של האי, ויתנגדו לכל מהלך שיפר את הריבונות הטריטוריאלית שלו. כאמור, התרגילים שבוצעו השבוע עלולים להסתכם במצור על המדינה. בכיר בממשלת טיוואן הבהיר כי "ברגע שהאורחת שלנו תלך, הם הולכים להעניש אותנו".

ננסי פלוסי בטייוואן  (צילום: רויטרס)
ננסי פלוסי בטייוואן (צילום: רויטרס)

מאיה נוונס, מומחית ל-PLA במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, הסבירה: "בייג'ין מחשבת אילו תמרונים צבאיים הם יכולים לעשות כדי להביע את מורת רוחם המקסימלית ובמקביל לשמור על יכולתה של סין לשלוט בדינמיקה". עם זאת, ציינה "אני חושבת שסין מנסה להימנע מעימות פתוח".

כזכור, יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ביקרה בטיוואן כחלק מנסיעתה לאסיה. הביקור נערך בניגוד לאזהרות בכירי ממשל ביידן, אשר הביעו דאגתם מתגובתה של סין לאירוע מסוג זה.