אתר "הניו יורקר" פרסם היום (שני) קטע מתוך הספר "The Divider: Trump in the White House, 2017-2021", שנכתב על ידי סוזן גלסר ופיטר בייקר, שהיה כתב ה"ניו-יורק טיימס" בבית-הלבן. בפרק המתואר, נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, פנה לראש הסגל בבית הלבן, ג'ון קלי, ואמר כי היה רוצה "גנרלים כמו שהיו לאדולף היטלר, נאמנים לחלוטין".

על פי הפרק, בספר שעתיד לצאת בקרוב, תואר טראמפ כנשיא שהיה מתוסכל מבכירי הצבא שלו, אותם תיאר כלא נאמנים וכלא צייתנים מספיק. בשיחה עם מר קלי, שהתרחשה לפני אירועי הקפיטול ב-6 בינואר, 2021, טוענים מחברי הספר כי טרמפ זלזל וכי לא היה מודע להיסטוריה של מלחמת העולם השנייה. הגנרלים של הרייך השלישי היו כפופילם לחלוטין להיטלר, "זה הדגם שהוא רצה לצבא שלו", אמר קלי. הוא הוסיף כי "אין גנרלים כאלו בצבא, אבל הנשיא היה נחוש לבדוק את העניין".

הגנרל מארק מילי והרמטכ''ל אביב כוכבי בשיחת וידאו עם רה''מ בנימין נתניהו (צילום: דובר צה''ל)
הגנרל מארק מילי והרמטכ''ל אביב כוכבי בשיחת וידאו עם רה''מ בנימין נתניהו (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, חלק גדול מהקטע מתמקד בגנרל מארק מילי, יו"ר המטות המשולבים, והפקיד הצבאי הבכיר ביותר. כשהנשיא הציע לו את התפקיד, אמר מילי כי "אני אעשה כל מה שתבקש ממני לעשות". התסכול של גנרל מילי הגיע לשיא ב-1 ביוני, 2020, כאשר מפגינים של "Black Lives Matter" הפגינו מול הבית הלבן. על פי התיאור, טראמם דרש לשלוח את הצבא כדי להרחיק את המפגינים, אך גנרל מילי ועוזריו הבכירים סירבו. בתגובה, טראמפ צעק: "כולכם מפסידים". עוד תואר, כי טראמפ פנה למילי ושאל "אתה לא יכול פשוט לירות בהם? לירות להם ברגליים או משהו?".

לאחר שההפגנה פוזרה על ידי המשטרה והמשמר הלאומי, הגנרל מילי הצטרף להליכה בפארק עם הנשיא טראמפ, על מנת להצטלם מול הכנסיהי בסמוך. מחברי הספר טוענים, כי מאוחר יותר, מילי ראה את החלטתו להצטרף לנשיא כ"שיקול דעת שגוי שירדוף אותו לנצח". שבוע לאחר מכן, מילי כתב מכתב התפטרות חריף לנשיא, שלעולם לא הגיש ליידיו, והאשים את הנשיא בפוליטיזציה של הצבא. מילי כתב במכתב כי הנשיא "הורס את הסדר הבינלאומי. אני מאמין שעשית נזק גדול ובלתי הפיף לארצי". בהמשך, מילי הסביר כי טראמפ לא כיבד את מי שלחמו נגד הפאשיזם והנאציזם במהלך מלחמת העולם השנייה. 

הבית הלבן (צילום:  REUTERS/Kevin Lamarque)
הבית הלבן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

עם זאת, גנרל מילי החליט בסופו של דבר להישאר בתפקידו, כדי שיוכל להבטיח שהצבא לא יוכל לשמש מעוז נגד נשיא "שיוצא משליטה", כך על פי מחברי הספר. עוד סופר כי מילי אמר לעוזריו "אני אלחם בו". האתגר כפי שהוא ראה אותו, היה למנוע מטראמפ לעשות נזק נוסף, תוך שהוא פועל באופן שעולה בקנה אחד עם חובתו לבצע את פקודת המפקד העליון. "אם הם רוצים להעמיד אותי לדין צבאי או להכניס לכלא, אני אתמודד עם זה".

בנוסף לגילויים החדשים, קטע נוסף מהספר חושף פרטים חדשים על האינטראקציות של טראמפ עם בכירי הצבא ובכירי הביטחון הלאומי, ומתעדים מאמצים דרמטיים של עוזריו הבכירים למנוע משבר מקומי או בינלאומי, במהלך השבועות שלאחר ההפסד בבחירות. כך, בקיץ 2017, טראמפ חזר ממצעד יום הבסטיליה בפריז, ואמר לעוזרו קלי כי "תראה אני לא רוצה בחורים פצועים במצעד, זה לא נראה טוב". קלי מצדו, לא האמין למה ששמע, ואמר כי "אלו הגיבורים. יש רק קבוצה אחת שהם יותר גיבורים מהם, ואלו החיילים שקבורים בבתי העלמין". טראמפ המשיך בקו שלו, ואמר "זה לא נראה טוב".