אזהרת חום קיצוני נכנסה לתוקף בבריטניה עם טמפרטורות שצפויות להגיע עד 37 מעלות בחלקים מסוימים של המדינה במהלך ארבעת הימים הקרובים. לצד אזהרת החום, נכנסה לתוקף גם רמת ההתראה הגבוהה ביותר לסכנת שריפות בסוף השבוע, לפיה קיים סיכון "חריג" להתפשטות שריפות במקומות רבים.

במקביל לחום הקיצוני, החשש מבצורת הופך ממשי יותר ויותר. בשיחה ב-BBC Breakfast, סטיוארט קולוויל מ-Water UK אמר כי זה נראה "יותר ויותר בלתי נמנע" שהסוכנות לאיכות הסביבה תכריז על בצורת. על פי מקורבים בענף המים, בצורת רשמית צפויה להיות מוכרזת מחר (שישי), מהלך שיעניק לסוכנות לאיכות הסביבה שליטה רבה יותר על אספקת המים. בכך, מצטרפת בריטניה ליותר ממחצית יבשת אירופה שנתונה בבצורת עקב מחסור במשקעים בשנה האחרונה. 

גל חום קיצוני באירופה (רויטרס)

הטמפרטורות בגל החום הנוכחי לא גבוהות כמו הטמפרטורות שוברות השיא שנראו ביולי, כאשר לראשונה בהיסטוריה של בריטניה הטמפרטורה הגיעה ל-40 מעלות. עם זאת, החום באזורים מסוימים עשוי להתקרב לשיאים מקומיים או אזוריים, בעוד הטמפרטורות יכולות להגיע ל-35 ולהגיע לשיא של 37 באזורים מסוימים בין המידלנד ללונדון. 

"הטמפרטורות לא יהיו גבוהות כל כך. אבל ההבדל הגדול עם גל החום הנוכחי הזה הוא שהוא הרבה יותר ממושך", אמר חזאי מזג האוויר של ה-BBC מאט טיילור. "כבר ראינו טמפרטורות מעל 30 מעלות כל יום השבוע - שני, שלישי ורביעי - וזה יימשך עד יום ראשון".

כאמור, במקביל לחום הקיצוני, בריטניה וחלקים רבים מאירופה נתונים בסכנת בצורת עקב מיעוט המשקעים השנה. בבריטניה, התקופה שבין ינואר ליוני השנה הייתה היבשה ביותר מזה 46 שנים. יש צורך ביותר משלושה סנטימטרים של גשם נוסף, מעבר לכמות שהייתה צפוי בדרך כלל, כדי להתגבר על תנאי היובש בחלקים של דרום אנגליה. עם זאת, לא צפוי גשם בזמן הקרוב.

בעקבות כך, הזרימה בנהרות פוחתת ומפלס מי התהום יורד, כך עלה בניתוח של המרכז הבריטי לאקולוגיה והידרולוגיה, שמצא כי המגמה צפויה להימשך בשלושת החודשים הבאים בדרום אנגליה ווילס.

חברות המים נקראו להגן על אספקה ​​חיונית לקראת הסתיו היבש, ושלוש חברות כבר יישמו איסורים על הצנרת. לקוחות מקורות המים הדרום מזרחיים, הדרומיים והוולשיים אינם יכולים להשתמש בצינורות כדי להשקות מדשאות או צמחים, לנקות מכוניות או למלא בריכות, בעוד באזור התמזה צפוי איסור דומה כבר "בשבועות הקרובים".

אחת החברות, עם 15 מיליון לקוחות ברחבי לונדון ועמק התמזה, אף נאלצה אתמול לחלק מים בבקבוקים לתושבים בכפר נורת'נד באוקספורדשייר, לאחר שהאספקה ​​הופרעה עקב בעיה טכנית במאגר מקומי. 

חברות המים ספגו ביקורת על כך שהטילו איסורים על הצנרת, בזמן שכ-3 מיליארד ליטר של מים הולכים לאיבוד עקב דליפות מדי יום באנגליה ובוויילס - שווה ערך ל-1,180 בריכות שחייה אולימפיות.

סטיוארט קולוויל מ-Water UK אמר שיש "מאות אנשים בחוץ היום ולאורך השבוע" שתיקנו דליפות, והוסיף כי הדליפה נמצאת כרגע ברמה הנמוכה ביותר שנרשמה. לדבריו, מדובר ב"קרב מתמיד" לתיקון דליפות, במיוחד בתנאים חמים ויבשים כאשר אדמה מתייבשת, זזה ומפעילה לחץ על צינורות "הגורמת להתפרצויות נוספות".