מסמכים מסווגים הקשורים לנשק גרעיני היו בין הפריטים שחיפשו סוכני ה-FBI בחיפוש במעונו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה ביום שני, כך דווח בוושינגטון פוסט. 

שגריר ישראל בארה"ב לשעבר מסביר: מה משמעות פשיטת ה-FBI על האחוזה של טראמפ?

על פי הדיווח, החיפוש החריג מדגיש את הדאגה בקרב פקידי ממשל לגבי סוגי המידע שלדעתם ניתן לאתר ב'מאר-א-לאגו' שעלול ליפול לידיים הלא נכונות. "חומר לגבי נשק גרעיני הוא רגיש במיוחד ובדרך כלל מוגבל למספר קטן של פקידי ממשל. פרסום פרטים על נשק גרעיני יכול לספק מפת דרכים מודיעינית ליריבים המבקשים לבנות דרכים להתמודד עם המערכות הללו. מדינות אחרות עשויות לראות את הסודות הגרעיניים שלהם כאיום", אמרו

התובע הכללי של ארצות הברית, מריק גרלנד, אמר שהוא לא יכול לדון בחקיר. בהצהרה פומבית יוצאת דופן במשרד המשפטים, הוא חשף ​​שאישר באופן אישי את ההחלטה לבקש את רשות בית המשפט לצו חיפוש.

גרלנד דיבר רגעים לאחר שעורכי הדין של משרד המשפטים הגישו בקשה לביטול צו החיפוש בתיק, וציין כי טראמפ חשף בפומבי את החיפוש זמן קצר לאחר שהתרחש. גרלנד אמר כי המחלקה "אינה נוקטת בפעולות כאלה בקלות ראש" ותחילה נוקטת באמצעים "פחות פולשניים" כדי לאחזר חומר. גרלנד ציין כי זו הייתה "זכותו" של טראמפ לחשוף את החיפוש של ה-FBI ביום שני ברכושו וכי כל האמריקאים זכאים לחזקת החפות. כמו כן,  הגן על משרד המשפטים מפני התקפות "בלתי מבוססות" של טראמפ ושותפיו. 

לדבריו, לעורך דינו של טראמפ נמסר עותק הן של הצו והן של רשימת הפריטים שנלקחו ממאר א-לאגו על ידי הסוכנים. מסיבת העיתונאים הייתה ההצהרה הפומבית הראשונה של גרלנד מאז ארעה החיפוש ואישור שמשרד המשפטים חוקר את התנהלותו של טראמפ עם מסמכים מסווגים. גרלנד סירב לחשוף פרטים רבים על צו החיפוש או על הנסיבות סביב המקרה. 

 מנהל ה-FBI, כריסטופר ריי, אמר: "ההתקפות המופרכות על ה-FBI שוחקות את הכבוד לשלטון החוק ומהוות שירות רע לגברים ולנשים שמקריבים כל כך הרבה כדי להגן על אחרים. אלימות ואיומים נגד גורמי אכיפת החוק, כולל ה-FBI, הם מסוכנים וצריכים להדאיג את כל האמריקאים".

מריק גרלנד (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
מריק גרלנד (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

דוד לאופמן, לשעבר ראש מדור מודיעין במשרד המשפטים האמריקאי, טען כי "אם זה נכון, זה יצביע על כך שחומר השוהה באופן בלתי חוקי במאר-א-לאגו סווג ברמת הסיווג הגבוהה ביותר. אם ה-FBI ומשרד המשפטים היו מאמינים שעדיין קיימים חומרים סודיים ביותר. Mar-a-Lago, זה יאפשר מוטיבציה גדולה יותר של 'שיער על האש' לשחזר את החומר הזה כמה שיותר מהר."

טראמפ התייחס לדברים וטען כי עורכי הדין שלו "משתפים פעולה באופן מלא" ופיתחו "קשרים טובים מאוד" עם פקידי משרד המשפטים. "הממשלה הייתה יכולה לקבל כל מה שהם רצו, לו היה לנו", כתב. "משום מקום, וללא אזהרה, פשטו על מאר-א-לאגו" על ידי "מספר גדול מאוד של סוכנים, ואפילו 'מפצחי כספות'. הם הקדימו את עצמם בהרבה. מטורף!". 

על פי הדיווחים בארה"ב, לטראמפ נשלח הזימון חודשים לפני שה-FBI ערך חיפוש בביתו שבפלורידה. מקור המעורה בפרטים סיפר כי הזימון קשור למסמכים שהצוות המשפטי של טראמפ דן בהם עם בכירי משרד המשפטים. הגורמים הפדרליים שנסעו למאר-א-לאגו "הגיעו כי לאחזר את המסמכים שהתבקשו" בזימון, אמר והוסיף כי הפגישה נקבעה עם צוות של טראמפ. 

סוכני FBI פשטו מוקדם יותר השבוע על בית הנופש של טראמפ בפאלם ביץ' שבפלורידה. לארה טראמפ, כלתו של טרמפ, אמרה כי "הוא המום כמו כולם". היא סיפרה ששוחחה עמו מוקדם יותר, והוסיפה כי "כולם שיתפו פעולה עם ה-FBI בנוגע למסמכים שהיו בסימן שאלה". "הם מפחדים שהוא הולך להכריז בכל יום על כך שהוא מתמודד לנשיאות ב-2024, וזו דרך נוחה מאוד לזרוק עוד קצת בוץ על דונלד טראמפ, כאילו הם לא עשו מספיק", תקפה כלתו את הגורמים השונים.

בית הנופש של טראמפ בפלורידה (צילום: REUTERS/Marco Bello)
בית הנופש של טראמפ בפלורידה (צילום: REUTERS/Marco Bello)

אנשי השירות החשאי מחוץ לאחוזה של טראמפ (צילום: REUTERS/Marco Bello)
אנשי השירות החשאי מחוץ לאחוזה של טראמפ (צילום: REUTERS/Marco Bello)

אריק, בנו של טראמפ אמר כי "מטרת הפשיטה, לפי מה שהם אמרו הייתה בגלל שהארכיון הלאומי רצה לאשר אם לטראמפ היו מסמכים כלשהם ברשותו". "הנשיא טראמפ והצוות המשפטי שלו שיתפו פעולה עם פקידי ה-FBI, שאכן ביצע פשיטה ללא הודעה מוקדמת", ציין פרקליטו של הנשיא לשעבר.

משרד המשפטים האמריקאי מעורב בשתי חקירות פעילות הקשורות לטראמפ, האחת בנוגע למהומות הקפיטול והשנייה בנוגע לטיפול לקוי במסמכים מסווגים. בחיפושים שנערכו בביתו של הנשיא לשעבר, אנשי אכיפת החוק התמקדו בעיקר באזור המועדון בו נמצאים משרדיו ומגוריו האישיים.

חשוב להסביר כי על מנת לקבל את צו החיפוש, החוקרים הפדרליים נדרשו להראות לשופט הוכחות לכך שיש להם סיבות להאמין שבוצע פשע על ידי טראמפ, וכי עלולות להיות במקום ראיות הקושרות אותו לביצוע הפשע הזה. החיפוש בביתו של טראמפ מהווה למעשה עליית מדררגה בהתמקדותה של אכיפת החוק הפדרלית בטראמפ, לאחר שבחודשים האחרונים עלתה שאלה האם התובע הכללי מתכנן להמשיך לחקור את הנשיא לשעבר.